Annons:
Etikett14-efter-operation
Läst 1497 ggr
APryl
10/20/15, 8:06 PM

äter jag fel efter op

Är förvirrad :( opererades (Gbp) den 12 okt och försöker nu hitta rutin i kosten. Ibland känns det som jag äter för lite, då äter jag mer och får genast ångest att jag ätit för mkt. Känner inte hunger, men känner inte heller någon mättnad :/ Jag får "ont" i magen, eller som ett tryck, i magen men det är även när jag äter en sked yoghurt eller dricker en klunk vatten (sippar). 

Magen känns svullen och ser inte att jag gått ner något, kanske någon kg på vågen. Har inte ont längre eller behöver ta smärtstillande. Det enda är att jag känner mig snabbt svag och lite yr vid för snabba steg på promenaden. 

Jag håller mig så gott som till kostråden, däremot skippar jag något enstaka mellanmål men borde inte påverka så mkt. 

Jag har inte haft några dumpningar, utan snarare blivit oroad att jag måste ta lavemang, men nu de senaste dagarna har det gått bättre…men då kommer ångesten över att jag ätit för mkt för inte ska man behöva göra nr 2 så ofta… 

Snälla kan någon dela med sig av sina erfarenheter efter operationen?! 

Vad åt ni och vilka storlekar på portioner 1-3 vec efter operationen? 

Hur ofta behövde ni gå på toaletten (nr2)?

hur mkt gick ni ner i vikt 1-4 vec efter operationen?

När började ni äta "normalt" efter operationen, kunde ni unna er honung i teet, pannkakor/plättar, knäckemacka, korv med mos…inte nyttiga saker men inte värsta tänkbara heller, och självklart i små portioner. Unnar ni er något och fortsätter gå ner i vikt, eller är det ff strikt kost?

Annons:
trullan
10/20/15, 10:12 PM
#1

Mitt tips..jag som opererades idag 😊 är att fråga din dietist om allt detta. Infon jag har fått är att man sakta men säkert kan börja prova sig fram efter någon månad. Jag ska resa bort över jul och då skulle jag kunna äta hyffsat men givetvis inte all på julbordet utan något litet bara Min dietist bad mig att boka en tid någon vecka innan vi åker för lite extra coaching. Jag ska äta purè i minst en vecka efte en vecka på flyt Det är ju bara en vecka sen du opererades. …har du inte fått kostråd och extmpelmenyer?? Ta det lugnt! En vecka är bara början. .kilona flyger ju inte av dig. Var rädd om dig.

majala
11/14/15, 11:25 PM
#2

Jag är op:ad sen snart 10 veckor och har ätit ungefär likadant sen v.2 (orkade inte med flyt/puree utan tuggande järnet av vanlig mat istället). Frukost: 2 knäckebröd/1 rågkuse m smör och ost. En kopp kaffe m mjölk. Mellanmål: Yoghurt Lunch: Samma mat som familjen men inget eller väldigt lite ris/pasta/potatis, ca 2-2,5 dl mat. Mellanmål: Banan Middag: Se lunch Kvällsmat: samma som frukost eller yoghurt m müsli. Det funkar bra än så länge. Missar nåt mellanmål ibland men känner att det inte är hela världen. Dumpar bara av att äta alldeles för fort eller att äta vitt bröd, så jag får vara försiktig med vad jag stoppar i mig. Testar lite och kan äta både chips och choklad utan att må dåligt så det försöker jag helt hålla mig ifrån. Har bara smakat lite av båda och hoppades nästan på en dumpning men icke. :/

Upp till toppen
Annons: