Annons:
Etikett09-allmänt
Läst 1050 ggr
humleland
2015-10-16 21:29

Hjälp!

Hej!

Jag är rätt ny inom detta området.  Är en 18 årig tjej som går ut gymnasiet i vår.    Nu väger jag 98 kg till mina 160 cm.  Har varit överviktig i stort sett hela mitt liv, men gått upp mycket det senaste  3 åren. Har själv försökt gå ner flertal gånger men bara lyckat med något kilo. det går otroligt trögt! Kommer från en väldigt svår uppväxt,  och en viktnedgång skulle vara en stor del i starten på mitt nya liv som jag gärna vill ska börja efter gymnasiet.

Tror ni jag har möjlighet att få igenom en operation? Bör jag tänka på något speciellt för att öka mina chanser? Men främst har det funnits negativa effekter för dig efteråt?

ska träffa dietisten nästa månad och nog framföra min önskan då.

MVH🌺

Annons:
majala
2015-10-17 11:40
#1

Eftersom det främst verkar vara BMI läkarna går efter skulle jag säga att dina chanser för op är goda. Sen vet jag inte om det ligger dig i fatet att du är så ung. Men det borde det väl inte göra. Jag tror inte det finns något sätt att öka chanserna på mer än att vara väldigt påläst innan och visa att man har förstått både operationens verkan och ev konsekvenser. Tala från hjärtat och tänk efter innan exakt varför du vill göra operationen. Som en nystart på livet är en anledning, men det finns ju säkert fler. Har ni sjukdomar i släkten kopplat till övervikt? Känner du dig hindrad i vardagen fysiskt eller psykiskt? Bra att gå igenom alla såna frågor med sig själv. Jag är relativt nyopererad (7/9) men allt har flutit på mycket bättre än förväntat. Kan äta det mesta men har en tendens att äta för fort, då blir jag lite illamående och snurrig. Men utöver det? Nemas problemas. Har kunnat äta och dricka bra från dag 2. Jag gjorde en gbp. Gått ner ~16 kg på 7 veckor. Har 44 kg kvar till min målvikt.

majala
2015-10-17 11:42
#2

(Min viktnedgång är inkl 2 veckors flytperiod innan operationen).

humleland
2015-10-20 18:20
#3

Tack för ditt svar!  Känns bra att chanserna för eventuell operation är goda, har läst runt  en del nu. Det är som sagt en del att tänka igenom!  Det är just biverkningarna jag grubblar över… Jag har ju ett långt liv framför mig…              Därför vill jag gärna höra ytterligare fleras erfarenheter kring det. 

Gratulerar till början på nya livet! och nya kroppen som säkert börjat framträda 👍Skönt att du klarat dig bra från biverkningar. Motionerar du nu regelbundet? Har du tappat mycket hår?

majala
2015-11-13 11:26
#4

Hej igen! Länge sen jag var inne här. Har gått ner 21 kg till dagens dato. Än så länge motionerarjag inte regelbundet. Har ingen bil + två barn så jag rör på mig en del i vardagen, men jag ska gå ner några kilo till innan jag börjar styrketräna. Håret har jag precis börjat tappa nu 11 veckor efter op. Känns surt då det precis kommit tillbaka efter att jag tappade det efter en förlossning i januari. Hej då tjockt hår, tjena kort frisyr! ^_^

Upp till toppen
Annons: