Annons:
Etikett14-efter-operation
Läst 2486 ggr
[Aralia]
10/14/15, 1:59 PM

Ger bara upp.... :(

Hade jag kunnat så hade jag gett upp nu… men det går ju inte, open är gjord. Äter alla tider jag ska och all mat jag ska men jag går inte ner i vikt. vet att den inte fungerar på alla och det är ju klart som f-n att jag skulle vara en av dom. Egentligen borde jag inte bli förvånad, det har ju aldrig lyckts förut vad jag än har gjort, så varför skulle detta fungera? Opades för 5 månader sen, gått ner 25 kg och det var 20kg de första två månaderna det, sen har jag förlorat 5 på de övriga 3… har minst 30 kg kvar som borde bort.

Så jag ska säga som det är, jag skiter i det här nu.. äter som jag vill, när jag vill och sen får det bli som det blir. Kommer att hålla mina måltidstider för dom trivs jag med men alla dessa mellanmål hoppar jag över nu om jag inte känner att de behövs. Ja, jag börjar bli bitter och sur, erkänns. Det svider som tusan när jag hör och läser hur mycket andra går ner, vet att man inte ska jämföra men… nåt jä-la kilo borde jag ju tappa?! Så på ren svenska skiter jag i allt som har med open att göra nu och lyssnar på kroppen istället, äter mina måltider och tar mellis om det behövs. Min kropp vill inte mer tydligen och jag blir idiot om jag ska hålla på så här…

Annons:
Honestyisdead
10/14/15, 2:12 PM
#1

Tycker du ska prata med läkaren.

[Aralia]
10/14/15, 10:38 PM
#2

Tror inte läkaren kan göra så mycket… som det är nu har jag helt enkelt tappat all inspiration och lust till allt vad open för med sig. Funderar starkt på att lägga ner allt, sluta fundera på mattider och bara vara istället. Går jag ner så fine, annars måste jag acceptera att jag ser ut som jag gör.

hotflower
10/15/15, 7:27 AM
#3

Jag tror iofs att det inte är ovanligt att man står still och ibland under längre perioder. Jag tror att kroppen medveten gör så för att spara fett helt enkelt. Jag gjorde ju min Sleeve i april och har gått ner 16 kg. Det är inte heller så mycket MEN jag har gått ner sakta och emellanåt stått just still. Men jag är inte orolig. Jag har faktiskt slutat väga mig varje vecka. Fokuserar mest på mattider, men äter det jag vill och väger mug ca 1 gång per månad istället. Du, det kommer att lätta för dig det tror jag verkligen. Ha lite distans till det hela och försök att hålla fokuset på hur du ska må bra istället för själva vikten. Kram

Mimis
10/15/15, 10:05 AM
#4

Men herre Gud!!! 20 kg! Du är fartblind! Ta det lugnt! Träna på och ge inte upp för tidigt. Det är oftast innan sista kröken innan målet som de flesta ger upp! Heja heja heja

marika_
10/15/15, 10:21 AM
#5

Jag förstår verkligen inte varför du vill ge upp. Du har ju gått ner 25 kg vilket är jättebra!! Även om du har stor övervikt kvar så kan du inte förvänta dig att kilona ska rasa i lika snabb takt som alldeles i början. Låt det ta sin tid och låt din kropp vänja sig. Jag tror det är bättre att gå ner i lite lugnare takt än att rasa i vikt för snabbt.

[Aralia]
10/15/15, 12:45 PM
#6

5  kg på 3 månader är lite väl lugn takt för att jag ska känna att det händer nåt..
Jag ger ju inte upp så att jag börjar äta fel saker, livrädd att min diabetes kommer tillbaka, så det aktar jag mig för. Men jag kommer mest troligt att leva som om jag inte vore opad.. äta min mat i små portioner och sen inte bry mig mer. Jag har inte orken att fortsätta engagera mig i den takt jag håller på med nu, känns verkligen som att det inte spelar någon roll vad jag gör, det händer ju absolut ingenting ändå. Det är otroligt slitsamt att vara ensam i allt detta och det är så mycket annat som tar kraft nu.

Annons:
[dynamitella]
10/16/15, 6:08 PM
#7

Jag är i samma sits, fast utan operation. Gick ner 20 kilo på 6 månader, men har stått still i 8 månader nu.. 
Ta det lugnt och oroa dig inte :) Ibland landar man på en platå, och det tar tid innan kroppen vänjer sig.

Du kan exempelvis öka träningen en nypa och inte fokusera på vikten ett tag, utan på hur du mår rent fysiskt.

Davbjo
10/19/15, 2:25 PM
#8

Min erfarenhet är att det över lag är hälsosamt att släppa vikthetsen, opad eller ej. Men kanske speciellt när man är opad, eftersom det liksom blir lite som det blir, i den takt det går. Dina fysiska förutsättningar är ju för alltid ändrade, så du kommer gå ner i vikt i den takt som din kropp gör det i.

Så skit i vikten, ät när du vill och så mycket du mår bra av, rör på dig så mycket du orkar och/eller vill, och strunta i det om du inte orkar eller vill. Nedgången kommer oavsett.

Jag har också stått still under väldigt långa perioder, sedan tickar det igång igen. Man behöver inte vara otålig, man behöver inte göra något annorlunda, det kommer när det kommer.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
10/20/15, 12:26 PM
#9

Jag tror att det har blivit för mycket helt enkelt.. jag fick min remiss pga medicinska grunder och innan open var det prover, möten, läkare, röntgen, undersökningar och jag vet inte allt. Efter open blev det dietisten kvar…

Helt plötsligt så består mitt liv av att väga eller mäta maten jag äter, skriva upp när jag äter, vilken dag, hur jag har lagar den och verkligen fokusera på maten, för att sen gå igenom allt med dietisten.  Jag börjar känna mig pressad, bevakad och trängd.. Personligen har jag aldrig brytt mig om min vikt då jag vet att större delen av min övervikt beror på medicinerna men nu…. nu handlar allt om vikten och inget om de sjukdomar som ingick i remissen. I min hjärna har det blivit en helomvändning och innerst inne skiter jag fullständigt i vikten, den blir det den blir. Jag lagar maten från grunden och inte tänker jag på hur mycket en klick smör väger eller om dutten med mjöl är 1 eller 2 msk.. allt detta frenetiskt kontrollerande gör mig tokig! Ska träffa dietisten i mitten av november, ska ta upp allt detta med henne då, för ska det fortsätta så här så kommer jag aldrig att orka utan då kommer jag att äta mindre och mindre istället.

Isco
11/8/15, 1:13 AM
#10

När jag var på tvåårskontrollen sa dieten att den viktminskning de förväntar sig är 20% nedgång. Att gbp inte är någon mirakel operation utan att träna är viktigt om man vill tappa mer. Ge inte upp. Prata med läkaren o säg vad som bekymrar dig.

[Aralia]
11/9/15, 8:35 AM
#11

Jag ska träffa dietisten nästa vecka, ska prata med henne då och höra om hon har nåt tips. Det är nästan en månad sen jag skrev att jag ger upp och på den tiden har jag gått ner 1 kg… Jag har inte den psykiska orken att jaga kilon, jag måste ju acceptera att det är som det är, annars knäcks jag.

Mirial
11/9/15, 2:07 PM
#12

Vet precis hur du känner dig. Opade mig i januari och har fastnat med vikt nedgången sen ca 3 månader tillbaks. Pendlar ca 3-4 kg upp och ner och har iaf 30kg kvar att gå ner. Känns jätte jobbigt och är så rädd att inte lyckas gå ner mer.

Pytteliten
11/9/15, 11:52 PM
#13

Varför ska du väga och mäta maten? Är det på grund av de medicinska orsaker som gjorde att du fick operationen? För det har jag inte hört om någon annan som ska (annat än möjligen första tiden). Jag tycker du gör rätt som lyssnar på din kropp och inte äter för ätandets skull. Det har jag också gjort i flera år och det funkar utmärkt för mig. Precis som du kände jag en konstig omvänd matnojja när det skulle ätas stup i kvarten…

Hoppas du hittar den tappade sugen igen. Och jag tycker du ska klappa dig själv på axeln. Du är duktig som har kommit såhär långt 🙂!

Annons:
[Aralia]
11/10/15, 12:37 AM
#14

Har haft en period nu när de ska veta exakt på grammet vad jag stoppar i mig.. misstänker att det är en mix av den vanliga dietistkontrollen och för att min njure inte riktigt hänger med. Har bara en njure kvar och värdena är inte bra.. de har blivit lite bättre men riktigt frisk verkar den inte vara. Ska träffa dietisten till veckan, får väl höra vad hon säger då.

Känner mig inte duktig, Pytteliten, tvärtom… jag börjar känna mig som ett stort misslyckande. Börjar bli väldigt matanti eller vad jag ska kalla det. Känner förväntningarna från vården om att jag borde gå ner, jag borde äta mer eller bättre.. att det jag gör inte är tillräckligt. Nej, usch.. just nu vill jag bara krypa undan från hela vården, sköta mig själv ett tag och se om tex 6 månader vart jag står då.

Pytteliten
11/10/15, 6:21 PM
#15

Men gör det då! Vården är frivillig, något man inte får glömma.

[Aralia]
11/11/15, 10:05 AM
#16

Ja, det har du ju faktiskt rätt i…. läste vad du skrev i går och har låtit tanken mogna under natten. Ska ju träffa dietisten till veckan och är allt bra då så kommer jag att stoppa allt till ett-årskontrollen. Känner bara att jag måste få tid att andas…

KickiC
11/27/15, 8:21 PM
#17

Hur har det gått Aralia? Fick du några bra svar/tips av dietisten?

[Aralia]
11/28/15, 11:25 PM
#18

Tack för att du frågar. :)
Hon tycker jag äter bra och får i mig det jag behöver, så hon är rent lyrisk. En del kan visst hamna på en platå rätt långe och sen lossnar alltsammans och det kommer igång igen. Jag vet inte… men ett par kg i månaden känns ju rätt meningslöst.

Får väl se vad som händer med allt… jag äter min mat, slarvar med mellanmålen och äter mindre och mindre den sista veckan. Maten växer i munnen och smakar sågspån.. är väl inne i nån mat-anti-period som jag hoppas går över. Försöker att inte tänka så mycket på det faktiskt utan tar en dag i taget.. nu har det ju blivit vinter med,  så värken (är reumatiker) har kommit och det gör att jag är sömnlös större delen av dygnet. Så nattetid blir det lite bär, bananpannkakor eller nåt, borde äta nåt mer riktigt men det blir ju som fel tid på dygnet. Det är lite tjurigt med allt….

KickiC
11/29/15, 1:49 PM
#19

#18 Du är inte ensam! Min vikt har stått mer eller mindre still de senaste tre månaderna. Gått ner ca ett kg/månad… Visst är det lätt att man tappar sugen, särskilt när man läser om dem som går ner 50-60-70 kg första året. Ska på halvårs kontroll nästa vecka så får vi se vad de säger.

[Aralia]
11/29/15, 8:38 PM
#20

Då är ju vi rätt lika.. hoppas du har bättre sug än vad jag har för jag har verkligen ramlat ner. Och där vill jag inte alls vara.. :(
Om du vill får du gärna berätta vad dom säger om dig, skulle vara kul att jämföra lite.

Annons:
Luccy
12/3/15, 11:12 AM
#21

Härligt att du inte gav upp, sedan kan du fira att du går ner långsamt, då hinner skinnet med. Jobbigt med platåer absolut, men kroppen är svårstyrd. Lycka till med resten.

[Aralia]
12/4/15, 7:54 AM
#22

Nej, än har jag inte gett upp riktigt men… börjar det inte synas på vågen snart så kommer jag att göra det. Att stå still i 4,5 månad av 6 möjliga tar på både krafter och psyke tills slut.  Om jag åt fel eller misskötte mig skulle jag förstå det men som det är nu är det bara tärande. Jag vet att det är fel men jag börjar jämföra mig med andra som faktiskt går ner i vikt och då mår jag ännu sämre. Jag har en del sjukdomar som spökar för mig och jag vet inte om det har betydelse men jag märker ju själv hur jag en del dagar fuskar med maten, äter mindre och mindre.. jag är ju inte hungrig och tuggorna växer i munnen på mig. Känner mig som en riktig gnällkärring men det börjar verkligen bli jobbigt nu.

Upp till toppen
Annons: