Annons:
Etikett05-kost
Läst 1798 ggr
[Aralia]
9/3/15, 8:26 AM

Måste ät mer..

Jag var till dietisten i går och fick mg en liten omgång. Jag äter för lite…

Jag har fått fylla i ett matschema om hur jag äter på 4 dagar och sen fick jag se staplarna över protein, kolhydrater och näringsämnen och det visar sig att jag ligger på samma nivå som när jag hade flytveckorna! 😮
Kcal ligger på i runda slängar på 830 om dagen… jag tycker jag äter som en häst och hela dagarna men måste upp till 14-1600, alltså nästan dubbelt så mycket! Jag äter to m för lite fett.. Hur i hela friden ska jag kunna justera  allt?
Jag vägrar i sten att äta mer bröd och kolhydrater än vad jag gör nu pg a diabetesen, vill inte tillbaka till sprutorna, så jag känner att det blev en krock i skallen nu.

Har funderat på om jag skulle lägga till ett fjärde mål mat om dag, byta ut kvällsfikat mot omelett, soppa eller nåt men är osäker på om det hjälper. Jag vet ju så klart att kroppen behöver sin näring även som opererad men begriper inte hur jag ska få till det. Äter bra mat, potatis, proteiner i alla dess former och grönsker men ändå är det för lite. Att äta större portioner kan jag inte, blir ju proppmätt på det jag äter nu… äter jag mer till lunch te x så kommer jag inte att orka få i mig nåt mellis, blir lite moment 22 känns det som.  😕

Annons:
Davbjo
9/3/15, 8:35 AM
#1

Hade inte dietisten tips på hur du kan justera ditt matintag? Det går nog för övrigt lättare att äta mer om du faktiskt äter mindre, men oftare. Ju satt du blir så fasligt mätt när du äter kan vara en del av problemet!

Att börja småäta nötter kan vara en idé, mycket högt fettinnehåll och bra med proteiner. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
9/3/15, 8:44 AM
#2

Jodå, hon sa att jag skulle öka portionera, som att det skulle gå..  bläää

Men du kanske har rätt? Lite mindre portioner och sen byta ut mellis mot en liten måltid istället, det skulle ju kunna funka. Det borde ju rätta till en del tycker jag.. ska se om jag kan få nån ordning på det i huvudet och få det att fungera. Som det är nu så blir det ju 3 måltider och 3 mellanmål men ändrar jag det till 4-5 små måltider och en fika på kvällen borde det kunna rätta till en del. Sen vet jag ju inte om jag klarar av att äta så men det visar sig ju.
Nötter smular jag i mig rätt mycket av faktiskt, börjar nästan ha förätit mig på dom känns det ibland.

Davbjo
9/3/15, 10:13 AM
#3

Jag varierar med olika nötter, både i fråga om sort och kryddning. Finns ju allt från macadamia med ost till cashew med sourcream, det är bara att variera sig lite. :)

Men jag misstänker att det blir betydligt lättare för dig om du äter oftare istället för att pressa mer, att pressa kan nog snarare få motsatt effekt. Mat ska inte vara så ansträngt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: