Annons:
Etikett11-i-väntan-på-operation
Läst 2537 ggr
silverströssel
2015-08-07 09:40

Jäklar!!

Två veckor har jag gått på flyt och ska göra så i ytterligare tre. Allt har gått bra, inga direkta hungerskänslor bara nät det är dags för en shake. Inget sug efter godis. När resten av familjen äter " fredagsmys " brukar jag ta en vaniljpudding, för det är godis för mig mums! Men igår…….. en liten tugga av dotterns överblivna hamburgare, senare på kvällen när mannen kommit hem, en nä två tuggor av hans överblivna. Ännu senare när alla andra gått och lagt sig, upptäckte jag en liten bit ost o skinkpaj i kylen. Den skulle igentligen in i frysen men hade kommit fel. Så lägligt när jag var på rövarstråk. Kände mig som en brottsling där jag satt i mörkret och tryckte i mig även denna. Men, men, nya tag idag. Jag kan väl inte vara den enda som fått bakslag eller……?

Annons:
SilverEmma
2015-08-07 09:56
#1

Det är bara att släppa och ta nya tag! När jag hade som värst sug så kokte jag två ägg och bytte ut en måltid. Det var det mest kalorifattiga jag kom på som jag var sugen på.  😉

[Aralia]
2015-08-07 10:53
#2

Du är långt i från ensam! Tror vi alla har trillat dit när vi hade flytet.. och konstigt vore det annars, vi är bara mänskor. Huvudsaken man vet om att det är fel och vet varför man har flytet, det gör det lite lättare när man tänker på att det är inför open och att det blir SÅ mycket bättre sen.

Davbjo
2015-08-07 13:22
#3

Jag avvek aldrig från mitt flyt, men jag förstår helt klart att det sker. Dock bör man nog fundera lite extra på varför man opererar sig, om man inte klarar av att hålla den absolut sista kuren man förmodligen någonsin kommer behöva ta sig igenom.

Man kan inte operera sig för att man inte klarar av att hantera ätandet, operationen kan bromsa dåliga vanor och ett felkalibrerat psyke, men den kan aldrig åtgärda dessa problem helt. Risken då är att man tids nog äter upp sig till samma vikt igen. Har man problem med ätandet rent psykiskt anser jag att man bör fokusera på den biten först, äter man för att dämpa ångest eller liknande hjälper ingen operation.

Man ska inte heller glömma att operationen kan vara det som krävs för att psyket ska ställas om, hjärnan är trots allt ett fysiskt organ med fysiska förutsättningar. Oavsett så ringer det varningsklockor för mig när jag läser trådstarten, och liknande redogörelser.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-08-07 16:40
#4

Bara för att man inte klarar av flytet så innebär ju inte det att man bör/ska omvärdera sina tankar om operationen. Jag åkte dit för att flytet för mig var fruktansvärt jobbigt, jag slet hur ont som helst på den. Aldrig mer att jag utsätter mig för nåt sånt igen…  däremot har jag inte haft några som helst problem med ätandet efter open. Så även fast flytet var bland det värsta jag har gjort, så var open det absolut det bästa.

Att jag tog ett kokt ägg när det var som värst var nog det som räddade mig, bytte dock ut ut mot buljong sista 2 veckorna.

Men det är klart, börjar man frossa och tömma kylen i parti och minut finns det ju ett problem men att inte klara det till exakt 100%, utan kanske till 99%, det är bra gjort det med.

Davbjo
2015-08-07 18:20
#5

#4: Absolut inte, det är inget skäl i sig självt, men samtliga som gör en överviktsoperation bör enligt min mening definitivt reflektera både en och två gånger om varför operationen är rätt för en själv.

Jag vet några fall, vissa närmare mig än andra, där den opererade lyckats äta upp sig i startvikt, och det påverkar dessa personer enormt hårt psykiskt. Sådant gör inte operationen ogjord, naturligtvis, men man har då inte fått de förutsättningar som behövs för att den ska vara framgångsrik.

Kort sagt så bör det inte ses som helt oproblematiskt att man inte kan hålla denna sista kur, men åter igen, det är heller ingen deal breaker.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

silverströssel
2015-08-07 21:20
#6

#5 Grattis till att du klarade din flytperiod så bra. Jag har redan gått ner de kilon jag skulle inför op. Och jag har tre veckor flyt kvar så jag är nog inte så dum jag heller ha,ha. Nu var ju inte frågan om jag var värd en op eller ej, dett är ju inte rätt ställe att avgöra. #4 Tack för din fina pep och tips.

Annons:
[Aralia]
2015-08-07 22:45
#7

Vasse go… :)

Grattis till att du har gått ner det du ska, strongt gjort på denna korta tid! Poängen med att gå ner är ju att levern ska bli mindre och därmed mindre risk för blödningar, så fortsätt som du har gjort så kommer det här att gå kanonbra för dig. :)

Vilken op ska du göra och vart?

Mimis
2015-08-08 12:57
#8

Hallow, ny på sajten här. Är lite nervig infor flytet före operation.. Hur länge ska man hålla på? Ska träffa kirurgen på måndag .

Davbjo
2015-08-08 12:58
#9

#8: Det avgör kliniken/kirurgen i regel. Jag körde bara två veckor, min fru körde sex veckor, det skiljer beroende på praxis, opreationsmetod osv.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Katti
2015-08-13 00:50
#10

Det är kolhydraterna i det du äter (den första och troligen i sammanhanget lilla "synden") som triggar igång ätbeteendet och gör det svårt att sluta stoppa i sig onyttigheter. Så blir det någon gång alldeles för svårt med flytet så peta i dig lite räkor (gärna oskalade, så har du att göra ett tag med att skala dem 😉.), ett kokt eller stekt ägg eller något annat utan kolisar. Då blir det den lilla mängd du tänkt dig och inte en massa annat som slinker med av bara farten!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

silverströssel
2015-08-14 00:42
#11

Tack för tipset! Efter mitt lilla snedsteg har allt gått bra. Tror att det var kryddor som jag behövde som omväxling mot allt det söta i modifast dryckerna/ puddingarna. Har därför ändrat min Lcd kost så att jag äter kall dryck eller pudding till frukost, varm soppa till lunch och middag som jag kryddar lite extra och på kvällen en kall dryck. Detta verkar funka väldigt bra. Det börjar närma sig nu. Opereras den 27 augusti i Kristianstad

berthagenn
2015-08-14 09:09
#12

You go girl! Allt kommer gå jättefint! Du låter så fokuserad och envis! :)

LottaKam
2015-08-14 15:01
#13

Åh vad roligt! Verkligen nedräkning nu 😄

Annons:
Upp till toppen
Annons: