Annons:
Etikett01-operationsmetoder
Läst 4798 ggr
hotflower
2015-04-15 18:49

Hjälp! Vilken metod ska jag välja?

Jag står i valet och valet att välja operationsmetod. Antingen gastric bypass eller en sleeve.

Jag trodde att det var en gbp som var aktuellt men nu när jag hört så mycket bra om sleeve på mötet blev jag osäker.

Jag har ont av magkatarr då och då…inte ofta men ändå. Vad jag förstod så var sleeve inget bra alternativ om man har sura uppstötningar och problem med detta.

Jag brukar inte vela å här…men fy vad jobbigt det blev nu 😭

Har ni några bra ord på vägen?

Annons:
[Aralia]
2015-04-15 19:42
#1

Jag ska göra en GBP och jag har hört att det är den bästa metoden, att den är säkrare.. Om den r det kan jag ju inte garantera men det är vad jag har hört iaf. Här i Jämtland använder dom bara den metoden.

Davbjo
2015-04-15 19:53
#2

Har du reflux-problem så är nog inte sleeve ett alternativ, dessvärre. Trycket i magsäcken ökar betydligt efter en operation, och om syra tränger upp genom den övre magmunnen idag är det ingenting mot vad det kommer göra efteråt. Plus att om du har magkatarr är det nog bra att undvika sleeve av den anledningen också.

Jag hade gjort en sleeve om jag kunnat, men även jag led av reflux, det upphörde dock helt efter operationen.

Faktum är ändå det att GBP är den äldre och mer beprövade operationen som det finns gott om statistik för. Den är relativt säker, men har ändå fler komplikationer än sleeve över lag. Du behöver dock inte känna att GBP är en andra klassens operation, det är en mycket bra metod som passar väldigt många väldigt bra.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

hotflower
2015-04-15 20:15
#3

Ja jösses! :/ Inte lätt detta…. Men tack snälla ni för era inlägg :) Men har också tänkt på att det kan bli värre med magkatarren med Sleeve. Som tur är får jag fundera några dagar till :)

[Aralia]
2015-04-15 20:22
#4

Vad säger läkaren då eller har du inte pratat med henne/honom om metoden än?

hotflower
2015-04-15 20:55
#5

Det är upp till mig att bestämma sa dom. Men ska prata med kirurgen igen så jag hoppas att han är snäll och bestämmer åt mig haha! Nej då men i samråd bestämma :)

[Aralia]
2015-04-15 21:01
#6

Du får dra lott! haha

Det är väldigt viktigt att du känner att du har all den info du behöver för att känna dig trygg.. själv är jag supernöjd med att det blir GBP för min del. Har läst en hel del om båda metoderna och denna passar mig bäst känner jag.

Annons:
hotflower
2015-04-15 22:09
#7

Haha.. dra lott, det vore något 😃

Jag var helt inställd på gbp från start då jag tyvärr hört mer negativa effekter med sleeve. Å andra sidan var det ett par år sedan och nu är nog metoderna ganska likvärdiga.  Sleeve känns lite mindre omfattande med tanke på att man inte kopplar om tarmsystemet-det är det som jag ser som positivt.  Sen har jag hört att det skulle vara lättare att "tänja" ut magsäcken igen med en sleeve?!

Äsch…ska sluta läsa en massa på nätet-det är faktiskt mest negativt att hämta. Skön med detta forum 🙂

[Aralia]
2015-04-15 22:35
#8

En gbp är ju mer bestående sägs det… så du har rätt i att det är lättare att töja ut allt igen med sleeve. Jag slutade läsa på nätet när jag kände att det började snurra för mycket i skallen, det blev bara förvirrande.

hotflower
2015-04-15 22:40
#9

Precis Cuthof! Ska sluta att läsa bums :) Tack för bra svar! Ska till Sophiahemmet imorgon, får se vad de säger ;)

Davbjo
2015-04-15 22:47
#10

Man kan träna tarmen att ta emot mer mat med en GBP, så vissa lyckas missbruka operationen till den grad att de till slut kan äta lika mycket som de gjorde innan, jag har sett det själv. Detta är vanligast hos dem som inte dumpar, men om man konstant äter för mycket så kan man träna bort dumpningar också, dessvärre.

Innan jag opererades var jag inställd på sleeve, men enligt kirurgen är det inte ett alternativ när man har reflux-problem. Jag fick välja själv även jag, men jag valde då GBP. Vid det tillfället såg jag det som ett sista-val, men ärligt talat ser jag det absolut inte så nu längre.

Omkopplingen av tarmen gör också att ditt upptag går ner med ca 20%, vilket gör stor skillnad i viktnedgången även det. Jag är mycket nöjd med min operation och skulle aldrig vilja ha den ogjord.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

hotflower
2015-04-16 06:26
#11

Tack Davbjo! Jag känner mer nu att jag väljer gbp som jag tänkt från början! Vill inte riskera mer problem med magkatarr! 😊

Davbjo
2015-04-16 07:49
#12

För mig var det en oväntad bonus att min krånglande mage kopplades bort helt. Man glömmer lätt hur central den faktiskt är i kroppen och hur mycket den påverkar, men nu när den är bortkopplad och bara producerar magsyra så har min livskvalitet ökat markant bara genom detta faktum.

Jag hade ett bråck som gick upp genom den övre magmunnen, och även om den magmunnen faktiskt är kvar så är trycket så obefintligt (och syran tillsätts ju först längre ner i tarmen) att det spelar ingen som helst roll.

Det är ändå viktigt att vara öppen med det faktum att GBP är den större och mer omfattande operationen, den påverkar mer och kräver mer av dig som opererad. Men det kan också vara precis vad man behöver, för mig var det så. Jag känner ett 10-tal personer som är överviktsopererade, endast två av dessa har gjort sleeve, men alla är mycket nöjda med sina operationer, oavsett typ.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

trullan
2015-04-16 08:13
#13

spännande läsning, jag var helt inställd på sleeve från början. Dagen då jag bad min läkare skriva remiss fanns det liksom bara sleeve i skallen på mig. Läkaren var ganska nyanställd och hade (vilket hon ärligt erkände) noll koll på vad som gällde både kring bmi-krav och sånt där men hon var tämligen säker på att sleeve inte gjordes här i VG-region men hon bad mig sitta ner och så googlade hon helt enkelt *S* och fick fram att jo sleeve görs visst här. Sahlgrenskas hemsida är så pedagogisk att till och med hon fick ordning på remissen 😂 och så gick jag hemåt för att gotta mig i att jag kanske skulle få sleeve…. men sen har jag läst in mig mer och mer på det. Jag har ju faktiskt av och till (även om det blivit MYYYCKET bättre med åren då jag lärt mig lyssna på kroppen) haft besvär med magkatarr så det tillsammans med vad jag hört från folk om hur "bra" det gått gör att jag nog är helt inställd på en vanlig hederlig gammeldags GBP…. men nu är det den där sablans väntan.

Har man redan funderat i över 10 år tycker jag att man ska få sin operation så fort som möjligt *S*

Annons:
Davbjo
2015-04-16 08:24
#14

#13: Båda metoderna är bra, de fungerar och de ger klart jämförbara resultat. Men de passar olika människor olika bra, det är egentligen allt.

Klarar man inte av att småäta regelbundet och hålla igång med intaget kan sleeve vara bättre, eftersom du faktiskt har magsäcken kvar då. Har du problem med magsäcken på något sätt skulle jag rekommendera GBP.

Av de opererade jag känner så är som sagt alla nöjda med sin operation och operationsmetod, man får det att funka helt enkelt. Det finns inget "rätt" val egentligen, hade jag inte haft en trasig övre magmun hade en sleeve funkat för mig också, säkerligen.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

hotflower
2015-04-16 09:45
#15

Trullan Lycka till med din op och hoppas att du slipper vänta alltför länge. Fördelen med att betala privat är att köerna är kortare. Och som du skrev när man väntar redan så länge men själva beslutet har tagit tid så vill man körar man väl bestämt sig :) Jag kommer antagligen få fler val att tänka på; vilket sjukhus jag ska välja att op på :/ Då är ju en fördel med landstinget-du får det som blir helt enkelt! Nåväl…det blir nog bra det här. En otrolig jobbig resa väntar oss MEN med rätt inställning och att man faktiskt gör det som förväntas så tror jag att det kommer att bli riktigt bra!

novis23
2015-04-16 10:54
#16

Jag instämmer in att man blir alldeles snurrig av all information som man försöker suga i sig efter att man har bestämt sig.

 Jag var först helt inne på Sleeve, men jag har ändrat mig till GBP. Jag har en slapp övre magmun som gör att jag har mycket halsbränna, haft senaste 25åren.

Jag vill också ha en snabb operation, men vi har väldigt långa köer just nu i mitt län. Så pass att jag funderar på om det inte skulle gå fortare att skicka en Egenremiss nån annanstans.

trullan
2015-04-16 11:14
#17

Men Egenremiss tar ju inte kortare tid. Du måste lik väl bedömmas av DITT landsting och sen sätts du på kö om du åberopar vårdval eller c vårdgaranti om jag fattat det rätt. Du kan inte bli opererad i annan län om ditt län inte godkänt dig och Egenremiss går inte fortare. .om du inte tänkt skicka remiss till privat sjukhus och betala själv?

hotflower
2015-04-16 15:04
#18

Jaha… Det blir en Sleeve :) på Sophiahemmet med op dag den 28/4. Kirurgens beslut och jag håller med! Jösses! Alldeles svett av all info, prover och prat men ack så glad :)

[Aralia]
2015-04-16 18:10
#19

Grattis!!! Det är ju bara några veckor dit ju.. snabba ryck. :)

hotflower
2015-04-16 18:24
#20

Tack Cuthof! Ja det blev snabbt men det känns riktigt bra och riktigt rätt! :)

Annons:
[Aralia]
2015-04-16 18:33
#21

Då kommer du in före mig, jag ska snittas den 18:onde maj.
Ska hålla tummen allt jag kan och du får lova att tala om hur allt går för dig! Spännande.. ;)

hotflower
2015-04-16 20:12
#22

Absolut! Det ska jag göra ;)

Vi får uppdatera varandra 😃

novis23
2015-04-17 09:14
#23

Min remiss skickades den 3/2 och jag har varit på informationsmötet den 8/4..men det r nu det känns som att det kommer ta tid.. för jag har inte en aning om när jag blir kallad till kirurgen och de sa att vi som var på mötet blir opererade efter sommaren, tidigast v.36..känns som jättelång tid dit.

och då funderar jag

Om, jag ber VC skicka remissen till st. Görans eller Ersta så kanske hela processen går snabbare än att vänta…

(sa jag att jag är otålig och vill ha operationen nu? 😎 )

hotflower
2015-04-17 10:02
#24

Novis23 Skicka du din remiss till andra ställen, det kan ju hjälpa! :)

Davbjo
2015-04-17 13:36
#25

Man kan ju säga så att det skadar ju inte att skicka flera remisser. :)

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-17 19:06
#26

Här opererar dom inte på sommaren, det är för hög infektionsrisk då… kan ju vara nåt sånt som gör att det inte blir förrän till hösten för sig?

trullan
2015-04-18 12:49
#27

Och där hämtade jag fredagens post.. ska till sahlgrenska 4 maj redan……

Annons:
hotflower
2015-04-18 15:08
#28

trullan Vad härligt! 😃 Lycka till!

trullan
2015-04-18 18:10
#29

Bara infomötet än så länge men det är ju första stora steget…

the-fat-cat
2015-06-16 21:11
#30

#14 Jag har länge funderat på viktop och varit helt inställd på sleeve. Har dock nyligen läst om problemen med reflux som kan uppstå. Har nämligen fått mer problem med det på senare år, men för mig hänger det samman med stora intag av stärkelse (pasta, ris, bröd) och även socker. Efter en ev operation förväntar jag mig ju att kunna äta mig mätt på en mindre mängd protein, fett och grönsaker med ett minimalt intag av stärkelse. Känner du till något om reflux som är kopplat till födointag, om det kan minska eller iaf inte bli värre efter en sleeve, eller gör det ökade trycket på magmunnen att det är troligare att förvärras? Varför ökar trycket just med sleeve men inte gbp? Är det omkopplingen som gör att det blir "öppet" till tarmen? Angående småätandet, är det så att det inte är lika strikt med att man ständigt måste äta vid sleeve, som med gbp? För det vore ju toppen, mellanmål till höger och vänster har aldrig varit nåt för mig…

[Aralia]
2015-06-17 06:21
#31

Jag har gjort en GBP för ca en månad sen och jag äter inte alls lika ofta som jag trodde jag skulle behöva.. jag blir mätt på mina måltider och håller mig mätt länge. Så mellanmålen blir färre och färre faktiskt, särskilt nu när jag börjar kunna äta "riktig" mat.  Det är värst på fm eftersom jag inte har hittat någon ordentligt frukostvana än., beroende på att jag har svårt att äta ägg och inte tycker om smörgåsar.

hotflower
2015-06-17 13:57
#32

Har inte haft några problem med halsbränna el liknande efter min Sleeve op. Hade besvär med magkatarr och ofta ont när jag åt gluten förut men nu-inget! Tydligen användes Sleeve op på 80-talet på dom som hade magsår. Kanske det blivit så i mitt fall att den krånglande delen av min magsäck nu är borta :) Äter ca tre huvudmål ev ngt mellis men inte alltid!

LottaKam
2015-06-28 19:51
#33

Hej! Vilket underbart forum😄. Jag har äntligen tagit mod till mig för att söka hjälp med vikten. Har lyckats ta mig ner till bmi 33 från 36 men här är det tvärstopp. Har fått för mig att jag skulle bli nekad om jag gick via vc så därför har jag sökt mig privat till Carlanderska men blev nyfiken på er som skriver om egenremisser.. Menar du hotflower att du fick en op trots "lågt" BMI via landstinget?

Davbjo
2015-06-28 22:28
#34

#33: Enda skillnaden med en Egenremiss är egentligen att det är du som skriver den, kraven är de exakt samma, och en Egenremiss väger precis lika tungt som en vanlig remiss.

Mig veterligen opereras ingen under BMI 35 via den allmänna sjukvården.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
hotflower
2015-06-28 23:09
#35

LottaKam Nej jag betalade själv. Västra Götalands region är stenhårda med BMI 40, så det var ingen idé! Lycka till och grattis till eget beslut :)

Upp till toppen
Annons: