Annons:
Etikett01-operationsmetoder
Läst 2329 ggr
[Aralia]
2015-04-02 11:52

Öppen operation.

Jag ska göra min operation i mitten av maj och det kommer att bli en öppen operation. Är det nån här som har gjort en sån?

Hur fungerar det med korsetten, hur länge tar det innan man läker ihop och kan leva hyfsat normalt igen?

Annons:
Davbjo
2015-04-03 12:08
#1

Min fru gjorde en öppen operation, men hon hade aldrig korsett. Hennes agraffer togs ut efter ca två veckor, och det var väl ungefär då det "släppte".

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-03 17:34
#2

Trodde det var obligatoriskt med korsett, vore ju underbart om jag slapp det. Hennes op gick bra då alltså? Skönt att höra..

Davbjo
2015-04-06 17:38
#3

Ja, den gick över förväntan faktiskt, hon gjorde en Duodenal Switch, och hela operationen på en gång. Behövs det ingen korsett då så lär du inte behöva det heller, men det kan säkert skifta från fall till fall också.

Hon hade det jobbigt första veckan efter, eftersom magen drog så mycket i operationsärret, men efter två veckor kunde hon ligga på sidan osv obehindrat. Korsett kanske är att föredra ibland, men det går som sagt utan.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-06 18:50
#4

Jösses, en ordentlig operation alltså. Vad glad jag blir att allt gick bra.. tycker om när det rullar på som det ska. och blir som man vill. ;)

Jag ska höra mig för om korsetten, helt klart. Går det att ligga på sidan efter 2 veckor får man ju vara nöjd. :)

Davbjo
2015-04-08 11:11
#5

#4: Vad är det för op du ska göra?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-08 21:50
#6

Jag ska göra en GBP.. så jag ska börja med flyt om ca 2,5 vecka.

Annons:
Davbjo
2015-04-08 22:04
#7

#5: Jag är långt ifrån en expert, men en GBP är ju betydligt mindre omfattande än en DS, så chansen är väl att ditt ärr blir mindre, även om du gör en öppen operation. Hoppas det åtminstone, ju mindre belastning på ärret desto bättre!

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-08 22:09
#8

Det blir ca 3 dm…. från bh-kanten mellan brösten ner till naveln. Hur stor är skillnaden om man jämför med en DS?

Davbjo
2015-04-09 10:48
#9

3 dm är nog betydligt mer än min fru hade, minns jag rätt var det ca 2 dm. Så det är inte omöjligt att det behövs korsett vid större operationssår, men det kan ju oavsett vara värt att kolla upp.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-09 14:03
#10

Ja, jag ska göra det…

trullan
2015-04-12 08:43
#11

Vad är det som avgör om man får titthål eller öppen operation egentligen?

Davbjo
2015-04-12 17:13
#12

#11: Det är en mycket bra fråga, jag har förstått det som att det handlar mycket om vart man opererar sig, men också att den personliga fysiken kan spela in. Kirurgen gör ju bedömningen, och är man större kanske det är svårare att göra titthål.

Men jag undrar också faktiskt, har aldrig fått ett rakt, konkret svar på detta själv.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-13 07:23
#13

Jag ska få öppen för att jag har för mycket sammanväxningar.  Jag har gjort flera stora operationer i bålen genom åren och då blir det ärr.. och då blir det svårt och bökigt med titthål. Så då öppnar dom från bh-kanten ner till naveln så att de ser ordentligt och kan kringgå sammanväxningarna. 

Så när de hörde alla mina tidigare operationer blev det bestämt med en öppen på en gång. Sen kan det så klart finnas andra orsaker men det är därför jag ska ha öppen.

Annons:
Davbjo
2015-04-13 11:52
#14

#13: Mycket intressant faktiskt, men det låter ju klart rimligt. Titthål har väl sina fördelar men samtidigt sina begränsningar. Det finns ju även fall där man helt enkelt varit tvungna att öppna upp när man börjat med titthål, just för att det blir ohållbart.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-13 11:55
#15

Ja, visst är det så. Med titthål kommer de inte långt för det blir för trångt med alla instrument, jag har helt enkelt växt ihop invärtes till stor del, så det blir trångt och även dålig sikt, om jag säger så.

Davbjo
2015-04-13 11:57
#16

#15: Ändå suveränt att denna hjälp finns att få, oavsett det faktum att du har andra förutsättningar. Det var ju faktiskt ändå såhär man gjorde i samtliga fall tidigare, titthål får man väl snarare se som lite av en lyx, jag gör det åtminstone.

För mig hade det inte påverkat beslutet om de sagt att jag behövde göra en öppen operation, min frus ärr syns knappt längre. Hur känner du, har operationsmetoden påverkat din syn eller känns det OK?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-13 12:04
#17

Mig stör det inte alls, har insett att bikinins dagar är över.. haha
Jag har så många ärr ändå så att ett till spelar ingen roll, för mig står de för vad jag har klarat av och faktiskt överlevt. En del är inte vackra men orsaken till dom har format mig till den person jag är i dag.. så jag accepterar dom likväl som jag accepterar mig själv.

Jag har dessutom gjort 10-15 laparoskopi sen förut så min navel ser mer ut som en krater vid det här laget.  Funderar på att tatuera över alla ärren sen som en dragkedja faktiskt.. kan bli rätt fränt då den sammanlagda längden kanske blir 1,5 meter. Lite kul måste man ju få ha med eländet? ;)

Davbjo
2015-04-13 12:12
#18

#17: Sund inställning! 🍸

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Aralia]
2015-04-13 12:16
#19

Tack.  :)

Upp till toppen
Annons: