Annons:
Etikett01-operationsmetoder
Läst 10132 ggr
Linsen11
2013-07-25 10:30

Viktop sleeve eller gastric

Hej! I höst kommer jag bli kallad på första besöket på Ersta angående magsäckskirurgi. Jag har ett BMI på 39, har haft övervikt sedan jag gick i mellanstadiet. Jag ser mig inte som någon extrem matmissbrukare mer än att jag gillar mat m.m När jag hållt mig till tallriksmodell med mycket grönt så har det bara funkat en period. Samma med träning, får värk, kommer inte iväg och det blir fler och fler veckor mellan gångerna. Nu till saken har hört att de både gör Sleeve och Gsp på Ersta. (?) Skulle själv föredra Sleeve efter allt jag läst men undrar vad Ni andra har för upplevelser, information, tankar osv.?

Annons:
suneeva
2013-07-25 15:21
#1

Jag gjorde en sleeve på cftk i sthlm i maj. Det är det bästa jag gjort. Jag har lidit av fetma de sista 20 åren och jag har provat allt, jag menar verkligen ALLT!. Jag har kompisar som gjort gbp som är nöjda men jag tycker att det finns för många biverkningar med den. Dumpning, risk för tarmvred och vitamin och mineralbrist. När jag fick höra talas om en ny metod som heter gastric sleeve så blev jag intresserad igen av att göra en op. Det visar sig att sleeven har alla fördelar som gbp har men inga av nackdelarna. Gå in på cftk´s hemsida och läs mer. Det finns massor av amerikanska forum du kan gå in på och läsa tex verticalsleevetalk.com. Lycka till

Linsen11
2013-07-25 23:31
#2

Kul att höra att det gått bra för dig! Jo jag har också prövat andra metoder, viktväktarna, överviktsgrupp- pulverdiet, "bantat själv" och träning. Men har insett med åren att det är nog så att det behövs något mer för att kunna hålla vikten och gå ner. Vet du/ någon om De som är knutna till landstingen kommer göra/gör Sleeve?

suneeva
2013-07-26 07:07
#3

Landstinget anser att metoden sleeve är för ny och dom anser inte sig ha tillräckligt med långsiktiga resultat. Dock så finns detta i USA där metoden använts i över 10 år. Än så länge så får man bekosta operationen själv. Jag valde att betala själv och jag har inte ångrat mig en sekund. Var noga med vad du väljer så du är trygg i ditt val. När det kommer till pengar så är din egen kropp det viktigaste du har. Lycka till!

je_li_na
2013-07-26 08:54
#4

hej jag gjorde en sleave på cftk nov 2010 & gick ner 65% av min övervikt, vilket är normalt…resterande kilon slåss jag med nu som förr…önskar de kunde op hjärnan så man blev av med ätstörnings tänket, tror det hade hjälpt ;-)) sleave är en tryggare op i o med att de inte gör något ingrepp på tarmen… tråkiga biverkningar för mig har varit - jag har blivit känslig för mjölkprotein o viss annan föda, jag tappar fortfarande så mkt hår & så har jag problem med dumpning men det är nog mitt eget fel för jag äter för fort… trotts allt är det den bästa op jag gjort o jag ångrar den inte för en sekund…. lycka till

Elizabeth56
2013-07-26 09:26
#5

Hej, själv gjorde jag en sleeve, men då tog de bort den del de klippte av, istället finns det sjukhus som har börjat med att låta den delen bli kvar i magen. Jag vägde 94 är 165 cm

De klipper av och syr ihop den biten som ska bort, ca 75%  men istället för att ta bort den ur magen får den bli kvar.

Detta tror jag är viktigt, jag har problem med typ "magsår" när de klippte bort de 75% och jag har en kund som gjort en sleeve efter mig och då lät de den biten sitta kvar i kroppen, hon har inga som helst problem efteråt som jag har, och jag tror att det är lättare för kroppen att acceptera detta när den får behålla sin del, även om den inte ska användas.

Så detta tycker jag att du ska kolla upp hur det gör med det!

Lycka till


Elizabeth56

suneeva
2013-07-26 09:48
#6

Att lämna kvar den delen som inte används är mer riskabelt. Tänk att du får en tumör och då märks den inte. I USA så gör dom inte det längre i någon större utsträckning. Jag har kvar 20% av min mage och det enda som märks är att jag blir mätt så mycket fortare. Dock har jag problem med att äta för fort. Det är svårt att lära sig äta sakta.

Annons:
Linsen11
2013-10-27 08:55
#7

Blev godkänd för Sleeve på Ersta( betalas av landsting Sthlm), så snart dags för op!!:)

Carina72
2013-10-29 23:42
#8

Lycka till Linsen11 Jag är opad för lite mer än ett år sedan och har gått ner 40 kilo mår jättebra.

berthagenn
2013-11-05 14:34
#9

Gastric By Pass hade jag valt.

Upp till toppen
Annons: