Annons:
Etikett10-vårdgarantin
Läst 7226 ggr
soophia21
2013-04-15 18:09

Fritt vårdval - remiss skickad!

Jag skickade idag in min Egenremiss till akademiska sjukhuset. Hoppas att den godkännes.. Har annars en tid hos min husläkare i slutet på maj, men det kändes så långt borta. Han kommer isåfall skicka en remiss men det är ju bättre om min godkänns före :)

Dock funderar jag på det här med fritt vårdval. Jag vet att akademiska har ganska långa väntetider, och dessutom skulle jag vilja bli opererad på sophiahemmet eller st görans. Är det någon här som har koll på om jag kan åberopa fritt vårdval och begära att remissen flyttas, eller har dom rätt att neka mig? Har försökt att googla runt lite men jag hittar inget särskilt matnyttigt..

Har mailat med en person på landstingets (uppsala läns) vårdgaranti och hon skrev att jag kan opereras på sophiahemmet om dom har avtal med stockholms läns landsting.. Då tolkar jag det som att jag kan flytta min remiss till st görans också då isåfall, det är ju också stockholms läns landsting..

Annons:
sarahbg
2013-05-17 08:07
#1

Jag skickade Egenremiss till 8 olika vårdenheter runt om i Skåne. De flesta tar patienter utanför sitt län.

Nu har jag fått tid till ett sjukhus ca 1,5 timme från där jag bor.

Skicka fler :)

Mytime
2013-06-12 16:56
#2

Hur ser en Egenremiss ut, finns det blankett på nätet eller kan man skriva ett vanligt mail?

It's My Time now!

sarahbg
2013-06-13 08:23
#3

Man skriver ett brev som man sedan skickar per post.

Detta skall vara med:

- Överst skall namn, personnummer, adress och telefonnummer stå
- Datum och ort
- Överskrift: Egenremiss för operation, förminskning av magsäck (GBP)
- Kort bakgrundshistoria (hur länge man kämpat med vikten osv)
- Hur det begränsar ditt liv (vill inte gå ut tex)
- Vilka metoder du har provat för att gå ner i vikt
- Varför du nu väljer att söka hjälp (sjukdomar i släkt, följdsjukdomar)
- Vad du vägt som mest
- Nuvarande vikt
- Längd
- BMI

Allt detta ska rymmas på en A4-sida så skriv kortfattat. Sen skriver man ut, signerar och skickar iväg till olika sjukhus.

Vill poängtera att så här såg min Egenremiss ut, kom gärna med feedback.

Bme55
2017-05-07 13:42
#4

Hej Jag har varit på grupp information för ev övervikts operation Jag bor i Örebro men vill bli opererad i Stockholm Sophia hemmet Hur går jag till väga ? Går det att kolla om landstinget här har någon överenskommelse med landsting Stockholm Tacksam för svar Bme55

Upp till toppen
Annons: