Annons:
Etikett06-hudreduceringar-och-lyft
Läst 10123 ggr
Pussgurkan
7/19/12, 12:34 PM

Bukplastik råd

Hej.

Jag har gått ner ganska mycket "av mig själv" men nu ser jag att alla vaklar bara hänger. Funderar starkt på att göra en bukplatsik MEN ….

Hur mycket måste man ha gått ner för att kunna genomföra en?

Var ska jag sattsa på att operar mig? Bor i halland men kan tänkam ig att åka till stockholm om det är bättre - eller?

Har kollat på netet ang var jag ska välja kirurg men tycker inte att jag får bra svar…. Tips?

Kan man få bukplastik genom landstinget om man som jag gått ner "på egen maskin"?

Tar gärna emot andra tips och råd oxå om det är något jag glömt.

Annons:
SilverEmma
7/19/12, 12:45 PM
#1

Om du gått ner genom op eller på egen hand spelar ingen roll, det är samma kriterier för alla. =) Dock har alla landsting olika krav på vilket BMI du ska ha nått, hur många cm häng du ska ha och hur länge du varit viktstabil. Så det lättaste för dig är att vända dig till din Vårdcentral och be dem skicka en remiss för bedömning. Lycka till! =)

Pussgurkan
7/19/12, 12:50 PM
#2

Okej, då ska jag göra det. Det kostar ju lite att operera sig ..

Är landstingsläkarna lika duktiga på bukplastik som privat plastikkirurger?

SilverEmma
7/19/12, 12:58 PM
#3

Landstinget fokuserar på det medicinska. Att du ska slippa besvär av ditt häng. De privata klinikerna fokuserar på att du ska slippa besvär OCH att det ska bli så snyggt som möjligt. Visst kan det bli jättesnyggt om du gör det via landstinget…men om du betalar själv kan du ha högre krav, egna önskemål och lägga till annat du vill ha fixat i samband med open. Så om det hade varit viktigt för mig att det blev riktigt snyggt och kanske fixa en mindre fettsugning samtidigt så hade jag betalt för det, om jag haft möjlighet.

Detta är vad jag har fått berättat för mig både av läkare och folk som gått igenom det. För mig är det inte aktuellt med bukplstik trots -50 kg. =) Andra har kanske helt andra upplevelser. Men börja med att gå till VC och få en remiss, om du inte är nöjd efter mötet med kirurgen och det som eventuellt kommer göras så går det ju alltid att vända sig privat istället.

Pussgurkan
7/19/12, 1:04 PM
#4

-50 och inte i behov av plastik. Grattis!

Jag har "förlorat" (är inte anjelägen om att hitta dem Flört ) 40+ kg men har ett enormt häng. Främst magen men även överarmarna Rynkar på näsan Jag ser f.n inte klok ut på ren svenska, tyvärr.

SilverEmma
7/19/12, 1:09 PM
#5

Behov och behov…visst sjutton hänger och slänger det på mig, men jag hade turen att vara lite lagom jämnfet över hela kroppen så det hänger inte extrem-mycket någonstans på kroppen. Värst är rumpan och låren, men det får man inte betalt via landstinget ändå så jag har accepterat mitt sladder. ;-)

Pussgurkan
7/19/12, 1:28 PM
#6

DET kan jag tycka är tråkigt att det bara är vissa grejor som de opererar inom landstinget. Visst det kostar och landstinget kan behöva pengarna till annat men ändå … ;-)

Jag känner att jag aldrig kan acceptera mitt häng - det är inte sladder det är HÄNG! Mitt sitter dessutom på magen så jag ser alltid så jäkla tjock ut. Tycker nästan jag ser tjockare ut nu med mitt häng än då jag vägde som mäst men det är nog inbillning kan jag tro.

Har börjat kolla upp plastikkirurger och faktiskt bokat en tid för konsultion. Ska höra vad de säger och sedan i lugn och ro bestämma mig.

Annons:
SilverEmma
7/19/12, 1:39 PM
#7

Jag förstår absolut att rent häng kan vara svårt att leva med, inte bara att det är i vägen utan även att det är lätt att få svamp och irriterad hud i vecket. (har sett kompisar med de problemen) Hoppas det blir bra till slut för dig! =)

ingann
7/19/12, 3:30 PM
#8

Jag kommer inte ihåg riktigt vad läkarna sa om bukplastiken här i Örebro län men jag har för mig att det var att det ska vara minst 10 cm häng på magen och att man riskerar skador av hänget. Men en plastik genom landstinget bedöms inte förrän man är klar med sin viktnedgång. För oss gbp-opade så bedömmer de hänget 2 år efter op, sen följer de upp under 1 år hur skinnet återanpassar sig självt. Är det fortfarande minst 10 cm häng så kan man bli beviljad en plastik.

Men det är olika från landsting till landsting så bäst är att fråga där man bor:)

Lycka till!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SilverEmma
7/19/12, 4:25 PM
#9

Här i skåne tror jag bara det krävs 3 cm häng. Viktstabil i ett år och BMI under 25. Galet att det är så olika överallt!

Mimmsi
7/24/13, 2:02 PM
#10

Det nationella måttet i Sverige på bukhäng för att få operation är 3cm och en stabil vikt i 2 år. MEN de olika landstingen behöver inte följa det 😕. Många landsting verkar ha 10cm som regel.

HannaVastervik
8/29/13, 8:49 PM
#11

Jag gjorde en GBP november 2011. Gick ner all min övervikt på 14 månader och ska nu den 24/9 göra hängbuksplastiken. Grymt nervös!!

Här i Västervik är det viktstabil, normalt BMI, minst 5 cm häng och egentligen brukar dom säga två år efter GBP.

Niiinah92
9/7/13, 4:13 PM
#12

Här i Kalmar minns jag inte cmhänget (den kriterien var jag långt över när sköterskan mätte) däremot har de att man ska ha BMI 26 eller under och varit viktstabil 6 månader, sen vet jag inte vad de räknar som stabil för tycker man kan pendla upp och ner lite hipp som happ ändå, jag går ner saaaaakta nu och hade det inte varit för det där med BMI 26 hade jag inte ens jobbat på att gå ner mer då jag är nöjd med BMI 27-28, här trivs jag. Har dock fått remiss skickad så får se vad kirurgen säger i höst.

berthagenn
9/9/13, 11:46 AM
#13

Har gått ner dryga 70 kg och har nästan inget skinn som hänger.

Jag tränar flera ggr/veckan och har sett att träniungen gör så att skinnet drar ihop sig. Jag ser tydlig skilland efter 6 månader.

Annons:
Honestyisdead
9/23/13, 10:55 PM
#14

Det här hänget, gäller det när man står upp eller sitter ned?

Katti
9/25/13, 6:47 PM
#15

Den överflödiga huden väger ju några kilo också, så att de skulle kräva BMI 25 känns hårt.

Jag har nu BMI 27 och får hela tiden höra att jag är lagom nu och måste sluta gå ner. Ser helt normalviktig ut i kläder. Men jag vet ju själv att det finns mer att ta av 🤪.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Niiinah92
9/25/13, 7:07 PM
#16

#15 sant, tar de bort den överblivna huden på mig slår jag vad om att jag når under 26 men neeej då det ska ske innan op, jag som känner mig "lagom" på 27……..

Honestyisdead
9/25/13, 7:21 PM
#17

Ingen som kan svara på ¤14? :)

Niiinah92
9/25/13, 7:26 PM
#18

#14 tja jag var stående när sköterskan mätte mitt häng

lilla myy35
2/26/15, 11:14 AM
#19

väntar bukplastik bedömning. har nu bmi 27.3 ca

Upp till toppen
Annons: