Annons:
Etikett01-operationsmetoder
Läst 14422 ggr
Anamiacats
2012-06-23 18:24

Gastric Sleeve

Hej på er alla!

Jag ska på infomöte i august ang. Gastric bypass. Jag har nyligen läst om Gastric sleeve och är väldigt nyfiken på den metoden. Är det någon här som gjort den? Komplikationer? Hur äter man efteråt? Betalar landstinget op?

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com

Annons:
ingann
2012-06-24 00:01
#1

Gastric sleeve görs enligt den information jag har fått endast på Cftk i Sverige. Den bekostar man själv och går på ca 100 000 kr. Just nu har de en kampanj där det kostar 89 000 kr på operationer som görs innan 31 augusti.

Min syster har gjort sin där och hon har inte fått några komplikationer. Du äter ungefär som efter en gbp men kan äta lite större mängd efterson en större del av magsäcken är kvar. Du går alltså ner långsammare och inte lika mycket som efter en gbp.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Anamiacats
2012-06-24 19:18
#2

Tack för ditt svar :)

Jag tror att Sleeve skulle passa mig, har dock inga 89 000 tyvärr. Men kontaktade Aleris i Lund (op i Kristiansstad) o de sa att de också gör en del Sleeve på personer som har problem med tarmarna. De gör dock flest GBP. Jag önskar att gå ner 25-30 kg. O har inga större problem med tarmarna. Funderar på hur de skulle ställa sig till en Sleeve om man önskar det. Hur mkt har din syster gått ner?

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com

Fillin
2012-06-24 19:35
#3

Jag är opad på CFTK och jag lånade pengar. 1260:- i månaden kostar det mig nu. CFTK hänvisade till ett kreditinstitut.
Jag opade mig den 27 Mars och har gått ner 15 kg. Jag äter som vanligt men i väldigt små mängder och SAKTA :) Jag har kommit halvvägs i min viktnedgång.

Skillnade mellan Gastrik Sleeve och Gastik bypass är väl att man inte ¨bygger¨om så mycket i magen, utan ¨bara¨ kapar en del av magsäcken. Och det kan ju vara en skillnad med komplikationer. Borde väl finnas någon statistik på detta.

Får du fram någon sådan vore det intressant om du berättade :)

Lycka till
Tina

ingann
2012-06-24 20:13
#4

#2 jag tror hon gått ner unt 30 kg.

#3 Tror inte det finns någon statistik än. Enligt vad de sa till mig när jag pratade med landstinget här och med Cftk så är det inte utvärderat tillräckligt i Sverige så därför vill inte landstingen utföra den metoden än.

Den utförs bara på dem med tarmbesvär och genom en DS (en dubbelop där de gör först en sleeve och senare en gbp, utförs nästan bara på patienter över BMI 50+) via landstingen.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Anamiacats
2012-06-24 23:07
#5

#3 jag tycker oxå att det borde bli mindre komplikationer med sleeve, men jag vet inte heller om det finns ngn statistik. Grattis till din viktminskning :)

#4 jättebra 30 kg ju :)

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com

farmorgreta61
2012-07-14 17:20
#6

Det är väldigt mycket pengar att betala 100 000 kr för en operation. Jag skrev en Egenremiss och kämpade för att gå upp fyra kg så jag fick ett bmi på 35,2 och därmed blev jag beviljad gbp op i sept på aleris i kristiansstad. Det känns jätteskönt att jag ska få op och hoppas på så sätt bli av med mycket av min värk som jag har pga artros. kanske jag tom kan börja jobba om ett år eller två

Annons:
Fillin
2012-07-15 11:31
#7

#6 Ja jag håller verkligen med dig, och det var ju inga pengar som låg o skräpade på något konto direkt utan jag fick ju låna dem.

Men jag resonerade som så att en del kan köpa en bil för flera hundra tusen så att då investera i sin hälsa kändes för mig som en bra grej för just mig. fniss… det tar ju 10 år att betala tillbaka… 1260:- i månaden.
Men t o m det är det värt :)

Önskar dig lycka till med din operation och att du senare kan börja jobba igen, det hade ju varit en stor vinst för dig :)

//Tina

Anamiacats
2012-10-21 13:49
#8

Jag har nu gjort en GBP ( 10/9) Är helnöjd! Mår toppen, kan äta allt men mindre!! Jag hoppas på att få fortsätta må så här bra :)

Önskar oxå dej Lycka Till #6 :)

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com

jensten
2013-07-12 21:21
#9

Det har hänt en hel del sen Sleeve introducerades, nu finns det som alternativ runtom i landet, tyvärr har jag inte all fakta klar, men en väninna deltog i en studie i dec -12, där de använde Sleeve metoden på "normalöverviktiga", dvs görs utan Duo-switch.

Jag tror att Sleeve kan komma att bli en mycket vettig metod, dels har magsäcken minskat till 25 %, men dumpningarna blir färre, man kan smaka på det mesta utan att må jättedåligt. På vissa ställen behålls hela magsäcken, fastän de "klamrat" igen den, på så vis upplever kroppen att den är hel (nåt sånt).

Även om man inte går ner hysteriskt mycket, på kort tid, kan jag tycka det är mycket mer vänligt mot kroppen. Har sett de som tappat 50-60 kg på ett halvår, och huden ser ut som en andra kostym. De mår jättedåligt, och hade inte kunnat föreställa sig den känslan innan op. Lite sent att "ångra" sig, så att säga…

Jag är mest nyfiken på Sleeve iaf :-) Frågan är vilka Landsting som utför den ;-)

suneeva
2013-07-27 07:42
#10

Jag har gjort en sleeve och jag är sååå nöjd. Man får inga av gbp biverkningar och bara fördelar. Magen har minskats med 80 procent. Det enda jag måste tänka på är att försöka äta sakta, det är jättesvårt. Jag måste också hålla mig borta från kolsyrade drycker. Jag går stadigt ner i vikt, ca 0,5-1,0 kilo i veckan. Den här metoden håller på att ersätta gbp i USA. Den anses mindre riskfylld men med samma effekt. Jag vände mig till cftk, dom har störst erfarenhet av denna metod. Jag betalade 79.000:-.

Lodjuret64
2013-10-14 17:13
#11

Jag ska göra en sleeve på bariatric center i Lund i nov de tar 88.000 kr och känns väldigt kompetenta var på ett info möte en hel eftermiddag då man fick träffa kirurg, narkosläkare, dietist och sjuksköterska.

Linsen11
2013-10-27 09:03
#12

Ska göra Sleeve på Ersta, behöver inte betala själv.

suneeva
2013-10-27 17:15
#13

Är det verkligen en sleeve du ska göra på Ersta. Jag trodde dom bara utförde Gastric Bypass? Det är ju isf goda nyheter om dom även gör sleeve.

Annons:
Upp till toppen
Annons: