Annons:
Etikett06-hudreduceringar-och-lyft
Läst 8291 ggr
Zadeira
9/24/11, 8:56 PM

Hudoperation?

Skrev ursprungligen inne på viktminskning.ifokus, men fick tipset att fråga er här inne.

Jag har i skrivande stund gått ner 22 kg, och siktar på runt 15 kg till. Detta har jag gjort helt utan läkarhjälp, operationer eller kontakt med någon form av sjukvård. Men redan nu börjar jag märka av den där hängande huden som kommer med mycket viktnedgång. När jag når mitt mål kommer jag förmodligen ha en hel del lös hud, och kommer troligen vilja operera bort den.

Ni här inne har ju erfarenhet av stor viktförlust osv. Hur går det egentligen till om man vill ta bort överflödig hud? Hur har ni gjort, eller hur kommer ni göra? Vad jag förstått får man bekosta det själv som vilken skönhets-plastik som helst. Men hur går hela förloppet till? Vem kontaktar man? Vad kostar det? Hur gör man?

Annons:
[CatsOnMars]
9/24/11, 9:00 PM
#1

Min syster har nu gått ner 30 kg, men hon gjorde det under en 4 års period så all hud han sjunka in igen. Är det mycket hud eller bara litegrann och under hur lång tid har du hållt på? Det finns alltid chansen att det sjunker in av sig självt, vilket jag skulle rekomendera då "tummy tuck" som det heter lämnar ärr och mycket besvär.

[Daisy-Moa-Elsa]
9/24/11, 10:29 PM
#2

I Stockholm finns prisexempel på bukplastik på närmare 60.000 kr. Exakta priser får man först efter konsultation. I Stocholm gör ju bland annat Sofiahemmet plastikoperationer och Akademikliniken, skulle även tro att Ersta Sjukhus gör det.

Fast som ovanstående säger återhämtar sig även huden en hel del självt, regelbunden träning hjälper hudens återhämtning.

#1 Funderar på vad för besvär du syftar på vid en bukplastik?

[CatsOnMars]
9/24/11, 10:47 PM
#3

#2 Mestadels då det blir ett sår som går vid buken som stramar och lätt kan bli infekterat. Men om det är mycket hud så är det kanske värt det.

Zadeira
9/25/11, 9:02 AM
#4

Som det är nu är det inte aktuellt, men jag vill höra mig för redan i förväg OM det skulle behövas. Jag tränar regelbundet minst 3-4 gånger i veckan, så mycket av det hjälper ju för att huden ska återhämta sig. Men har ju ett visst antal kilon kvar, så risken finns att det blir överflödig hud som inte kommer försvinna av sig självt. Min viktminskning har gått fort, 22 kg på ett halvår, så huden hänger väl inte riktigt med.

Hur lång tid kan man ge det från att man nått sin målvikt innan huden gått tillbaka så mycket som den kan självmant?

[Daisy-Moa-Elsa]
9/25/11, 10:19 AM
#5

Okej då är jag med. Tror att har man riktigt mycket häng kan ju även det ge infektioner och besvär…det är ett avvägande man får göra.

Alla operationer är ju alltid en risk så man ska nog ge kroppen en chans att återhämta sig iallafal självt

Återhämtning är ju alltid lite olika för alla, gener och ålder kan spela in. Har två väninnor som gått ner ungefär lika mycket och båda hade till en början rejält "gäddhäng". Nu har det återhämtat sig jättefint på den ena tjejen medans inte fullt lika bra på den andra, som är 10 år äldre. Så där kan det vara åldern.

millam
9/26/11, 11:38 PM
#6

Vad jag förstått gör dom dessa operationer om det finns medicinska skäl till det, som t ex infektioner då man har mer en 10cm hänghud, det ska alltså vara "riktiga" skäl till att operera bort överbliven hud, inte enbart kosmetiska skäl.

Annons:
[AnnikaOhlsson]
9/27/11, 7:47 AM
#7

Ang. din fråga om hur lång tid det tar innan huden är "färdigåtstramad" så hörde jag en läkare uttala sig om detta på TV för bara ett par veckor sedan.

Han sa att huden jobbar i ca ett år med att dra ihop sig. Så först efter ett år ser man "slutresultatet" av viktnedgången.

Eftersom du tappat så mycket vikt på såpass kort tid, så hinner ju inte huden med. Men precis som du skriver så hjälper ju träning bra.

Sen är det ju så som de andra skriver. Det görs sällan hudplastik pga enbart kosmetiska skäl. Om man inte betalar det från egen plånbok förståss…

Lycka till!! :-)

millam
9/27/11, 11:41 AM
#8

Sen beror det på åldern också hur pass huden drar ihop sig. Är man ung går det bra, men är man äldre är det svårare att få det att funka. Med äldre gissar jag nånstans i 50-60 års åldern.

Zadeira
9/27/11, 12:09 PM
#9

#6 och 7. Jo jag har också förstått att man genom sjukvården inte kan få operation av överksottshud om det inte finns särskilda skäl och man har väldigt mycket hängande hud. Så jag förstår att jag kommer få bekosta det själv om det nu behövs.

#7, Det var ju lite kul att du hört om det så nyligen. Ett år, räknas det från att man har nått målvikten eller från att man började tappa vikt? I och för sig har jag inte råd att göra någon sådan operation, så jag får nog leva med att vara lite slapp-hudad om det nu inte går tillbaka…

[AnnikaOhlsson]
9/28/11, 6:27 PM
#10

Jag fattade som att det vbar ett år efter "man var färdig" men är inte säker…

farmorgreta61
6/17/12, 12:03 PM
#11

Har man gjorten GBP op så får man i de flesta landsting bukplastik, vad jag har hört iaf. Ska göra en gbp i sept 2012

Att gå ner så mycket på egen hand är bra, frågan är bara omdu lyckas hålla vikten. Jag gick ner 30 kg på 2 år, men har nu gått upp hälften av det. GBP op är den bastametoden för en varaktig viktminskning och jag är mycket glad för att jag får göra den

ingann
6/17/12, 12:51 PM
#12

Efter en GBP kan man om man har tur få bukplastik genom sitt landsting. Det gäller även om man gått ner själv och har så pass mycket överskottshud att det kan ge upphov till infektioner od.

Efter en GBP tar det minst 3 år innan man kan få bukplastik. Om man har stora mängder hud vid sista återbesöket, 2 år efter op, så följer de upp detta under 1 år och beslutar sen om ev bukplastik.

Källa: Överläkaren på övre gastric i Örebro läns landsting.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: