Annons:
Etikett06-hudreduceringar-och-lyft
Läst 3635 ggr
Chestnut
8/20/11, 8:59 PM

Ärren på magen

Ni som gjort öppna operationer (det vill säga, inte titthål bara), hur har era ärr blivit sedan? Hur satte kirurgen ihop ärren (stygn, agraffer/häftklamrar)?

Nu är jag inte aktuell för viktoperation just men är nyfiken på hur era ärr blivit trots allt! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[AnnikaOhlsson]
8/21/11, 10:33 AM
#1

Jag gjorde titthål. Men jag vet att de flesta använder aragaffer (häftklammrar) oavsett öppen kirurgi eller titthål.

Dock blir det ju så mycket snyggare ärr när suturtråd används… Klamrarna ger jättefula ärr!

Men hoppas att någon som gjort öppen kirurgi svarar på din fråga!

[Wiveka]
8/21/11, 4:31 PM
#2

Jag gjorde en "öppen GBP" och fick 21 agraffer från bröstbenet till naveln. Antar att de sydde de olika lagren innanför med resorberbar tråd.

 Nu efter 2 år ser det mycket snyggt ut, även om det alltid kommer synas. Jag fick inget råd om speciell tejpning eller något sådant.

[AnnikaOhlsson]
8/21/11, 8:27 PM
#3

Jag blev rådd att tejpa ärren i 2-3 månader efter har jag för mig… Jsag slutade tejpa för ca en månad sen…. Så jag höll på ung. 3 månader, men om det hjälper vet jaginte? :-)

[Daisy-Moa-Elsa]
8/26/11, 12:38 PM
#4

Jag fick rådet av en väninnas mamma som gjort andra operation om en speciell tejp som gör att ärren bli än bättre när de läker. Nu har jag bara titthål med agraffer. Men ena hittar jag knappt längre. Ska kolla vad tejpen hette, den var rätt dyr men jag tyckte det var värt de extra kronorna.

[MaestroNestor]
8/27/11, 12:04 AM
#5

Jag gjorde titthål men fick infektion i 3 av hålen. Detta gjorde att jag hade öppna sår i 4 månader och det ser verkligen inte snyggt ut. Säger att jag blev biten av en haj på semester om nån frågar:) Lite kul ska man väl få ha:)

[AnnikaOhlsson]
8/27/11, 9:25 AM
#6

#5

Skrattande Den med hajarna var lite kul. Men hur ser ärren ut idag i jämnförelse med de andra?

Annons:
[MaestroNestor]
8/27/11, 2:54 PM
#7

#6 De andra syns inte alls men de som blev infekterade syns och man ser att det är infektions ärr pågrund av jag fick nekros i såren med så det är som små hål i magen typ:)

[AnnikaOhlsson]
8/27/11, 3:41 PM
#8

Ajdå! Det låter ju inget vidare. Men du är helt återställd i dag i övrigt? Förutom fula ärr?

[MaestroNestor]
8/27/11, 7:13 PM
#9

Japp, ärr och en massa överflödig hud är allt:)

[AnnikaOhlsson]
8/27/11, 7:35 PM
#10

Vad bra!! :-)

millam
8/29/11, 9:41 PM
#11

Jag har ett 20-30 cm stort ärr på magen samt 3 märken efter misslyckat försök till titthålsop…. och ett dubbelt så långt i ryggen(av andra orsaker), men bryr mig inte det mista! Men nu har jag ju ålder också, känner inte kravet att vara snygg och "felfri"på samma sätt som yngre personer.

Tycker att om jag inte duger som jag ser ut, då är de personer som tycker så inte värda att ha som vänner, eller att umgås med..anser att det är fel på dem, inte på hur jag ser ut..Tror det är viktigare för unga personer att vara snygg!

Tycker inte såna ärr gör en fulare på nåt vis! möjligtvis mera intressanta, man vet att dom har mera och annorlunda livserfarenhet och har en hel del att berätta!

Upp till toppen
Annons: