06- Hudreduceringar och lyft

Ärren på magen

2011-08-20 20:59 #0 av: Chestnut

Ni som gjort öppna operationer (det vill säga, inte titthål bara), hur har era ärr blivit sedan? Hur satte kirurgen ihop ärren (stygn, agraffer/häftklamrar)?

Nu är jag inte aktuell för viktoperation just men är nyfiken på hur era ärr blivit trots allt! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Anmäl
2011-08-21 10:33 #1 av: [AnnikaOhlsson]

Jag gjorde titthål. Men jag vet att de flesta använder aragaffer (häftklammrar) oavsett öppen kirurgi eller titthål.

Dock blir det ju så mycket snyggare ärr när suturtråd används... Klamrarna ger jättefula ärr!

Men hoppas att någon som gjort öppen kirurgi svarar på din fråga!

Anmäl
2011-08-21 16:31 #2 av: [Wiveka]

Jag gjorde en "öppen GBP" och fick 21 agraffer från bröstbenet till naveln. Antar att de sydde de olika lagren innanför med resorberbar tråd.

Nu efter 2 år ser det mycket snyggt ut, även om det alltid kommer synas. Jag fick inget råd om speciell tejpning eller något sådant.

Anmäl
2011-08-21 20:27 #3 av: [AnnikaOhlsson]

Jag blev rådd att tejpa ärren i 2-3 månader efter har jag för mig... Jsag slutade tejpa för ca en månad sen.... Så jag höll på ung. 3 månader, men om det hjälper vet jaginte? :-)

Anmäl
2011-08-26 12:38 #4 av: [Daisy-Moa-Elsa]

Jag fick rådet av en väninnas mamma som gjort andra operation om en speciell tejp som gör att ärren bli än bättre när de läker. Nu har jag bara titthål med agraffer. Men ena hittar jag knappt längre. Ska kolla vad tejpen hette, den var rätt dyr men jag tyckte det var värt de extra kronorna.

Anmäl
2011-08-27 00:04 #5 av: [MaestroNestor]

Jag gjorde titthål men fick infektion i 3 av hålen. Detta gjorde att jag hade öppna sår i 4 månader och det ser verkligen inte snyggt ut. Säger att jag blev biten av en haj på semester om nån frågar:) Lite kul ska man väl få ha:)

Anmäl
2011-08-27 09:25 #6 av: [AnnikaOhlsson]

Skrattande Den med hajarna var lite kul. Men hur ser ärren ut idag i jämnförelse med de andra?

Anmäl
2011-08-27 14:54 #7 av: [MaestroNestor]

#6 De andra syns inte alls men de som blev infekterade syns och man ser att det är infektions ärr pågrund av jag fick nekros i såren med så det är som små hål i magen typ:)

Anmäl
2011-08-27 15:41 #8 av: [AnnikaOhlsson]

Ajdå! Det låter ju inget vidare. Men du är helt återställd i dag i övrigt? Förutom fula ärr?

Anmäl
2011-08-27 19:13 #9 av: [MaestroNestor]

Japp, ärr och en massa överflödig hud är allt:)

Anmäl
2011-08-27 19:35 #10 av: [AnnikaOhlsson]

Vad bra!! :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.