Annons:
Etikett06-hudreduceringar-och-lyft
Läst 4732 ggr
Maggan71
2011-06-14 04:55

Skjutit på plastiken

I slutet av april var jag hos en läkare för att bli godkänd för bukplastik. Mötet var mycket positivt, men han ville att jag skulle vara rökfri (givetvis) och att jag skulle visa att jag kunde hålla vikten när jag slutade röka. Han berättade att de tidigare bokat in plastikoperationer, personen kom och HADE slutat röka flera veckor tidigare - men hade också gått upp i vikt så att plastikoperationen ändå fick ställas in!

Hur som helst fick jag en ny tid den 20:e juni. Men igår ringde jag och avbokade. Jag har lyckats hålla vikten, även om jag inte gått ner det där extra kilot som läkaren tyckte var önskvärt. Men rökningen har varit en katastrof… Jag tyckte det var onödigt att slösa bort läkarens tid och mina pengar.

Jag kommer att få en ny läkartid i september, och då SKA jag vara rökfri! Och viktstabil!

Jag hoppas fortfarande på att få plastiken före årsskiftet i alla fall. *ler*

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Annons:
millam
2011-06-14 08:53
#1

Då måste jag få berätta.. har gått upp sen operationen, och nu vill de inte operera hänget fast det hänger mycket, och då menar jag mycket.. vore det bröst skulle de opereras på studs.. Tror att en del av min ryggonda beror på bukhänget. (har ryggmärgsskada också, +ont i ryggen av andra skäl) Men först måste jag gå ner 20kg.. det är inte lätt.. skulle dom opa buken försvinner ju dessa 20 kg, så mycket hänger det.Nästan..

Min fråga är, varför vill dom inte opa buken då? Är det farligare än annars? Jag fick inget riktigt svar när jag frågade. Så då trodde jag att det först ock främst berodde på att dom opat så många att plastiken inte hinner med..

[AnnikaOhlsson]
2011-06-14 09:30
#2

Åh så synd Maggan! Vet ju att du väntat på detta. menjag förstår också varför du gjorde det! jag är så himla glad att jag lade ner rökningen för 1½ år sen. Det känns som att det var en "förberedelse" inflr detta, fast jag egentligen inte visste då att jag skulle OPa mig…

Sen är det ju ingen som verkligen vet om jag verkligen lyckas hålla mig rökfri. Men det är min intuition naturligtvis!

[MaestroNestor]
2011-07-23 06:08
#3

Vad har att sluta röka med operationen att göra? Det är väl bara att hålla upp ett par veckor innan och sen ett par veckor efter och sen blossa på igen om man vill det?

[Wiveka]
2011-07-23 10:24
#4

Numera så gör man nästan inga operationer om patienten röker. Fler och fler sjukhus följer den policyn.

Man får en försämrad genomblödning i de små blodkärlen överallt i kroppen. Och det försämrad läkningen efter en operation.
I dagens samhälle där allt ska kosta så lite som möjligt så vill man inte kosta på dyra operationer på patienter som inte gör allt för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt.

[MaestroNestor]
2011-07-23 12:13
#5

Helt sjukt ju.

[AnnikaOhlsson]
2011-07-23 18:48
#6

Jag vet ju att du lyckats hålla dej rökfri nu Maggan. Fått nån ny tid?

Annons:
[MaestroNestor]
2011-07-23 19:30
#7

Jo jag slutade ju två veckor innan min gastric bypass operation. Sen började jag igen 6 månader senare. Tror inte det ska vara några problem att göra det igen inför själva plastik grejen för mig.

Maggan71
2011-07-25 10:32
#8

Jag har fått champix utskrivet och den fungerar jättebra! På fredag går jag på semester - äntligen - och senast då räknar jag med att vara helt rökfri! Och jag har INTE för avsikt att börja igen efter operationen!

Har fått ny läkartid i mitten av september. Tror/hoppas att jag får plastiken före årsskiftet! Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

[AnnikaOhlsson]
2011-07-27 17:46
#9

Champix? Är det nåt "sluta-röka-medel"?

Det kommer gå finfint Maggan, du kommer få din op snart!! :-)

JereMina
2011-08-07 03:20
#10

Maggan min syster lyckades sluta röka före sin bukplastik och hon fick ett bra resultat och du kommer att lyckas med så Lycka Till Flört

Maggan71
2011-08-12 16:59
#11

Jäpp, Champix är sluta-röka-medicin. FUnkar för mig!

I kväll vid 21-tiden har jag varit rökfri i ELVA dygn!!! :D

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Honestyisdead
2011-08-12 17:41
#12

#11 Bra jobbat! Fortsätt så :)

Maggan71
2011-09-09 10:10
#13

Nu har jag återigen skjutit upp ett läkarbesök… Jag är visserligen rökfri, men har i stället gått upp i vikt. Precis nyss pratade jag med kirurgen och läkaren ansåg att jag skulle gå ner de där kilona och sedan höra av mig igen.

Läkarbesöket nästa vecka är således inställt. Det känns ok efter omständigheterna, jag har ju ingen brådska med plastiken egentligen… Det som är åt helvete är vikten!

Men, men, ja, ja… *suckar* Går det så går det, annars går det helt enkelt inte…

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2011-09-09 14:05
#14

Som en kompis sa en gång, ska man äta en hel elefant får man ta många små tuggor (dvs steg för steg)…du har slutat röka nu, så nu kan du ta tag i vikten och kommer fixa det Skrattande

[AnnikaOhlsson]
2011-09-09 14:53
#15

Håller med #14

Det är i stort sett omöjligt att sluta röka och gå ner i vikt samtidigt (jag har testat).

Lycka till! Detta fixar du! Det vet jag!

rossta0817
2011-09-11 14:27
#16

Gjorde en GBP 2005. Tyvärr fixade inte op min hjärna. Sockermissbrukare, javisst! Kunde visserligen inte äta lika mycket, men prioriterade istället helt fel mat, mao mycket socker (kolhydrater överhuvudtaget). Kunde klämma en stor påse smågodis under dagen istället för mat… Gick sakta men säkert upp i vikt,förstås, kanske ca 20 kg på 5 år. Sedan fann jag av en slump LCHF (som jag inte ens hört talas om innan). Nu väger jag mindre än lägsta vikten efter op, och jag kan inte låta bli att tänka på hur det hade varit om jag bytt till den kosten innan op. Tror faktiskt inte jag behövt op alls. Men man vet aldrig, och jag ångrar mig inte heller. Nu först, ska jag ta mig i kragen och få buk-bröstplastik fixad så snart som möjligt, när jag vet att det inte kommer att bli några problem att hålla vikten.

Lycka till, ni som har gjort op, eller är på gång att göra det. Ett gott råd, bara- se till att bli av med socker/kolhydrat suget först.

[MaestroNestor]
2011-09-12 02:40
#17

Fattar inte hur man kan gå upp på den lilla mängd mat man får i sig. Jag har gått ner 85 kg på under 2 år och har verkligen inte ätit vettigt. Skulle inte ens få ner en stor påse smågodis under en dag.

Maggan71
2011-09-12 05:25
#18

## 14, 15: Tack för stöd och pepp! Jag vet ju själv att jag kan klara det, men i perioder känns det överjävligt rent ut sagt… På g nu dock! :D

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Maggan71
2011-09-12 05:28
#19

#16: Det är LCHF jag kör nu och jag vet ju att jag mår bra på den kosten. Det är de första dagarna som är tuffa, men sedan försvinner ju sockersuget. *ler*

Jag vet att jag töjt ut magsäcken en del. Det GÅR inte att töja den till ursprunglig storlek, men den GÅR att tänja! Med LCHF blir jag mätt på väldigt små portioner, så förutom att vikten vänder neråt igen, krymper jag tillbaka magen! :D

GRATTIS till din framgång med LCHF!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Maggan71
2011-09-12 05:31
#20

#17: GRATTIS! Det verkar som om du är en vars magsäck är fortsatt yttepytteliten! :D Och WOW, vilken fantastisk viktnedgång!

De flesta jag haft kontakt med äter nästan vanliga portioner efter ett par år som opade. Det viktiga är ju att använda första året (när man går ner i vikt oavsett) till att få till en livslång förändring.

Jag har varit superduktig med både kost och träning. Det är det senaste halvåret ungefär som krisat. Och sedan jag blev rökfri äter jag mer snacks och annat onödigt…

Men nu är jag, som sagt, på gång igen!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Annons:
[AnnikaOhlsson]
2011-09-13 10:20
#21

Som sagt Maggan…detta fixar du! :-)

[MaestroNestor]
2011-09-14 02:07
#22

Coolt att du lyckades vända på det i alla fall. Var inte menat som kritik. Jag trodde inte man kunde töja ut magen igen efter en gastric. Har inte gått för mig nämligen.

Maggan71
2011-09-14 05:17
#23

#22: Ingen kritik tagen! *ler*

Men, jodå, det går att töja ut magsäcken litegrann - aldrig till "normal" storlek, men litegrann. Jag känner två personer personligen som har gått upp ALLT igen efter att ha gått ner efter op!

Jag vägde 125 när jag började flyta. Var nere i 70 i våras och väger nu 77. Tänker vända neråt NU och inte gå upp ett enda hekto till! Aldrig mer!!!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

[Wiveka]
2011-09-14 10:57
#24

Enligt Ersta, där jag opades 2009, så gör man en annan typ av GBP än tidigare. Man behåller bakre delen av magsäcken som är stelare för att man inte "ska" kunna "töja" ut den del som sparas.

Upp till toppen
Annons: