Annons:
Etikett07-anhöriga
Läst 3142 ggr
cikorias
5/31/11, 11:58 AM

Pris operation ?

Min mor har alltid varit överviktig.
Helt fel kost och ett ständigt småätande. Hon är för övrigt frisk
så hon är ju inte sjuk.

Undrar därför vad en operation under sådana här omständigheter
kostar ?  Inga horrmonrubbningar utan allt beror på hennes
ovana att småäta, dagtid som nattetid.

Hur mycket kostar en operation ? Vi barn ska nu försöka att
samla ihop ihop och undrar hur mycket det kostar.
Vilken privatklinik är ni opererade på ?

Tack på förhand !Glad Och tack för ett trevligt forum !

Annons:
[AnnikaOhlsson]
5/31/11, 12:14 PM
#1

Först och främst borde hon ju kolla upp om hon kan få det via landstinget.  Då skall hon ha ett BMI på minst 40 eller 35 (gränserna är olika beroende på vart hon bor i landet). Hon kan gå till närmsta Vårdcentral och be att få en remiss, eller kan hon skriva en Egenremiss (dock tar inte alla kliniker emot dessa).

Skall hon genomgå en sån här OP så måste hon ju överge tanken att småäta hela tiden. En operation minskar (ofast) inte suget efter nåt att tugga på. Kanske vore KBT (kognitiv beteendeterapi) nåt för henne?

Jag är opererad på Bariatric Center i Lund. Det är en privatklink som bara utför just GBP-operationer, men jag fick den betald av Landstinget. Jag vände mig till Sahlgrenska sjukhuset som inte kunde garantera att jag skulle få hjälp inom vårdgarantin (dvs 3 månader) där, så de "skickade mig" dit!

Vad en OP kostar exakt vet jag inte. Men jag har hört siffror mellan 115-130.000:- ungefär!

fett lätt
5/31/11, 12:24 PM
#2

Jag håller med Hyacinta om att ni i första hand måste försöka hjälpa er mamma att bli av med problemet. Övervikten är bara ett symptom på själva problemet. Det går att gå upp i vikt igen efter en överviktsoperation om man fortsätter att äta fel. Jag tror att ni behöver prata igenom det här tillsammans med er mamma, kanske med hjälp av en dietist.

När det gäller pris för operationer så skilljer det lite mellan olika kliniker. Jag betalade för min operation för att jag ville få den gjord snabbt. Jag opererades på Ersta sjukhus och betalade 109 200 kr, vilket var ett reducerat pris nu under våren. När det gäller Ersta så behöver man vända sig till en privat vårdförmedlare för att bokas in på op. Företaget heter Cavalio.

//Elin

cikorias
5/31/11, 12:37 PM
#3

Tack för svar !Glad

Upp till toppen
Annons: