Annons:
Etikett16-motion
Läst 4105 ggr
[AnnikaOhlsson]
5/24/11, 10:05 PM

Gym

Skäms nästan för att säga det, men på torsdag ska jag för första gången i mitt liv sätta mina hålfötter på ett riktigt gym!! Har bara vart på hemmagym och hotellgym förr! Jag frågade på jobbet vilket gym som var minst poppis, vart det fanns lite folk. Jag vill inte visa vad fruktansvärt kass jag är! Jag har en kollega som jag ska följa med, som ska visa mig hur man gör! Usch! Jag mår verkligen dåligt över tanken att stå där fet, knallröd, svettig och flåsande! Men jag måste! Det finns ingen återvändo längre! Jaja! Bara att bita ihop och se glad ut! Kanske är det inte så farligt som jag tror?

Annons:
gummimamma
5/24/11, 10:42 PM
#1

Nej, det är inte så farligt att gå på gym! De flesta är så koncentrerade på det de håller på med, så de märker inte om du är svettig och flåsande. Förresten så är de det också! Det är ju det som är meningen!!! Ju svettigare och mer flåsande, destå duktigare har man jobbat på… Och vill man inte gå till gymmet när det är mycket folk, så ska man dit tidiga morgnar eller sena kvällar. Absolut inte vid 16-18-tiden, då de flesta är där efter jobbet!

Jag har gått på gym i flera år, mer eller mindre regelbundet. Från början gick jag dit för att förhindra viktuppgång. Var väl inte SÅ förtjust i att gymma, men tvingade mig dit i alla fall. Efter ett tag började jag gilla det mer och mer. Nu känner jag en tillfredsställelse när jag varit dit, även om det periodvis blir lite si och så med gymbesök. T ex nu under sommaren går jag inte dit alls, då jag tycker det är för kvalmig luft där på sommaren och det är mycket trevligare att ta en promenad eller cykeltur i det fina vädret. Men till hösten, när luften blir klarare, ska jag dit igen! Dessutom så är mitt gym i provisoriska lokaler fram till hösten, då de totalrenoverar badhuset där gymmet brukar vara. Efter renoveringen blir det nya, fräscha lokaler!!! Skönt!

millam
5/24/11, 10:49 PM
#2

Inte det minsta farligt.. du gör i din egen takt och med tiden klarar du mera och mera utan att bli det minsta röd..! Instruktörerna ger säkert vägledning. Meningen är inte riktigt att bli röd, utan bygga muskler och bränna fett, samt få kondition.. Det tar tid. Så där 2 ggr/vecka brukar ge bäst effekt i längden, musklerna måste ju få vila emellan också..

Har gått länge på gym också, fast inte just nu, men ska börja igen till hösten. Dessutom får man goa nya kompisar på köpet!! Och du.. det finns många som joggar på trottoarerna varje dag..det kan man ju göra om man inte vill gå på gym under vackra sommardagar!

[GunillaR]
5/25/11, 5:31 PM
#3

Hyacina, se bara till att du får en instruktör som visar dig ordentligt första gången, och att du får ett personligt program.

Att tänka på när du använder redskap och maskiner är att snabba rörelser och lägre vikter ger starka och smidiga muskler medan större vikter och långsamma rörelser bygger upp musklerna i omfång och tyvärr går dem väldigt osmidiga.

Mycket viktigt är också att du värmer upp med cykling innan och att du stretchar efteråt.

Stooooort lycka till Kyss

[AnnikaOhlsson]
5/25/11, 11:16 PM
#4

Tack för tipsen! Imorgon är den stora dagen…hua!

[GunillaR]
5/26/11, 11:24 AM
#5

Tänker på dig idag. Detta kommer bli jättebra Hyacinta Glad

[AnnikaOhlsson]
5/26/11, 11:26 AM
#6

Tack Gilla! :-)

Annons:
[AnnikaOhlsson]
5/26/11, 6:33 PM
#7

Då var det klart!! En ny upplevelse, testade bara lite. Gick mest runt och kollade och pratade med instruktör! Det kändes riktigt kul faktiskt! Nu är jag på G!!

[GunillaR]
5/26/11, 6:51 PM
#8

Jaaaa, jag visste väl det Glad

Jag blir själv mycket frestad att börja träna, men att gå på "riktigt" gym är nog ingen smart idé för mig. Däremot så skulle jag kunna tänka mig sjukgymnastik med redskap. Ska höra mig för vad som finns inom kommunen. Antar att man behöver remiss från läkare då, och min läkare skulle bli jätteglad. Men detta blir inte förrän till hösten för nu på sommaren är man ju ute och går och cyklar.

[AnnikaOhlsson]
5/26/11, 7:04 PM
#9

Nej! För sjukgymnastik behöver man inte remiss. Inte här i Västra Götalandsregionen iaf. Det är bara att ringa till närmsta sjukgymnastik som tillhör Primärvården och berätta så får du tid för koll och då berättar du att du vill träna med redskap! Skulle tro att det är samma hos er då Skåneregion och VGregion jobbar mycket tight och i stort sett använder sig av samma regelverk och förhållningssätt!

[GunillaR]
5/26/11, 7:55 PM
#10

Men så bra, då ska jag kolla. Det måste ju finnas något register, om inte annat så finns det ju på Eniro.

Maggan71
6/14/11, 5:00 AM
#11

Hyacinta, hur har det gått? Har du börjat gå på gymmet regelbundet? Hur känns det? *nyfiken*

VIsst är det härligt att träna? När jag började styrketräna så blev det snabbt ett "beroende". Nu har jag kommit ifrån det litegrann, men ska komma igång här nu i dagarna. Har yogamatta, hantlar, skivstång, pilatesboll och kettlesball hemma. *ler*

Igår tittade jag igenom alla mina nummer av IForm och Blossom för att hitta ett bra träningsprogram att köra hemma. Jag är taggad! Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

[AnnikaOhlsson]
6/14/11, 7:45 AM
#12

Jag går dit 2 ggr i veckan. Visst, det är ganska kul, men jag har ännu inte kommit dit då det är "skönt" med träningsvärk och annat sattyg efter träningen.. *s*

Hör hur de går omkring här på jobbet och är så "glada" över sin "sköna träningsvärk" *s* Kan inte förstå dem alls!!! :-)

Piggelino
7/11/11, 5:10 PM
#13

Hej du underbara duktiga Hyacinta!!!

Nu har du gjort det jobbigaste och det värsta!!! Det första steget in på ett gym!!! Det kan var grymt jobbigt att inte veta hur det är och hur folk tittar..men det roliga är att alla har sina egna våndor på gymmet…Våndor över att orka..eller att klara lite till..eller vad det nu kan vara!

Kom ihåg att bara ta sig i väg är ett under i sig till man fått in rutin, vilket tar sin lilla tid!!!

Kramar Mia

Annons:
Upp till toppen
Annons: