Etikett05-kost
Läst 3404 ggr
[Dimba]
2012-07-26, 23:31

Xtravaganza!

På Måndag börjar jag på min flytande diet som jag ska hålla på med så länge jag har råd med till operationen! Jag har en fråga dock..

Jag är grymt beroende av tuggummi då jag har FOBI FÖR DÅLIG ANDEDRÄKT! Blev lite oroligt (väldigt) när jag fick veta att man inte fick ha det under flytande diet, inte ens en usel halstablett eller något! :( Får panik bara av tanken!

Finns det ingen sort av tuggummi eller halstablett av något slag som man Får ha under flytet??

Tacksam för svar!

//Rebecka <3

Fillin
2012-07-27, 09:47

Jag tror inte att sockerfria tuggummi är någon fara. Vad tror ni andra?

[SusanneKs]
2012-07-27, 10:47

Jodå, allt som smakar sött triggar hungern.

Varför inte använda munskölj som spottas ut, om du vill känna dig fräsch i munnen.

GojaOlsson
2012-07-27, 10:48

Under flytet veckorna innan op så får man tugga sockerfritt tuggummi! Jag kan inte Xtravaganzas kostråd, men ska du följa det så bör du väl följa vad de säger…

Chestnut
2012-07-27, 11:14

Finns både SB12 och Flux Fresh att skölja med mot dålig andedräkt. Flux Fresh är toppen för tänderna också Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[SusanneKs]
2012-07-27, 12:43

Det är sjukhusets kostråd som man ska följa. Kolla med dietisten där.

Pelle Långlös
2012-07-27, 16:34

Konstig rubrik. Obestämd

Men jag håller med #5 om att det är sjukhusets kostråd som gäller.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

GojaOlsson
2012-07-28, 07:56

Jag tror inte hon ska flyta för att sjukhuset sagt det. Hon ska inte opas än. Hon ska nog gå på flytande diet med hjälp av Xtravaganza på eget bevåg. Om jag fattat rätt…?! :) Sen när du ska flyta inför op nästa år så får du iallafall tugga sockerfria tuggummi… :)

[Dimba]
2012-07-28, 12:15

#7 Ja du har fattat helt och hållet rätt :) Jag ska försöka gå ner så mycket jag kan nu innan jag träffar min läkare som ska skicka remissen!

De säger ju att man kommer ur keton(ketos?)fasen om man tuggar tuggummmi, vilket gör att man skulle bli hungrig igen. Men jag vet inte eftersom GojaOlsson fick göra det under sitt flyt så kanske det är okej? Jag kan ju testa sen och se om jag kommer i fasen ändå, finns ju till och med test på apoteket så man kan kolla om man är i fasen eller inte! :)

Ja vi får se hur detta går! :)

#6 vadå konstig rubrik? ^^

//Rebecka <3

Pelle Långlös
2012-07-28, 12:18

#8 Jo det du skrier i ditt inlägg syftar inte på xtravaganza. Du pratar bara om flyt och tuggummi. Alla vet inte att xtravaganza är en form med flytande föda så rubriken är missvisande tycker jag.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Fillin
2012-07-28, 12:41

Hm… om jag fattat det hela rätt så hamnar man i ketos när man stryper kolhydrater till ett minimum.
Och man koncentrerar sig på att äta bara protein och fett,
typ enl Skaldeman och även Annika Dahlqvist .

Är det så som xravagansas kost är???

Helt riktigt #2 med att man triggar igång socker och hunger med sockerfria tuggummi… bra att skjölja istället :)

ingann
2012-07-28, 12:49

Jag fick veta att tuggummi, precis som de andra säjer, triggar igång hungern. Däremot fick jag suga på upp till 5 sockerfria halstabletter per dag eftersom jag har extrem munntorrhet pga mediciner.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

GojaOlsson
2012-07-29, 07:02

Fast under flytet inför op är det ju ingen som säger att du ska hamna i ketos… Där kvittar det ju om du känner hunger känslor… Det är ju din självdisciplin som måste styra!! Säger Xtravaganza att du inte ska tugga tuggummi så bör du väl inte göra det…!?

[Dimba]
2012-07-31, 17:32

Jag är nu på första dagen och jag måste erkänna att detta känns inte alls roligt. spydde så många gånger idag på morgonen så jag tappade räkningen, bara för att få i mig den där skiten. Och sen testade jag grönsakssoppan, slemmig konstig Söt smak och verkligen jätteäcklig, men inte värre än vaniljsmaken jag testade idag på morgonen. Så jag har redan börjat tveka över detta och vill äta vanlig mat istället.

Kan inte bestämma mig om jag ska fortsätta eller inte. Fattar inte hur jag ska klara en månad innan OP. Men det får jag väl ta då antar jag. Nu så måste jag bestämma mig för om det är värt besväret att få kväljningar vid varje måltid..

//Rebecka <3

Pelle Långlös
2012-07-31, 17:36

Men om du spyr av den så kulle jag inte ha fortsatt iaf.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[SusanneKs]
2012-07-31, 18:16

Vem har hittat på att du ska äta just det fabrikatet? Hur någon inom sjukvården gett tipset?

Det finns andra pulversoppor. Jag har läst att Camebridgemetoden har god mat som ger resultat. Själv klarar jag inte sånt eftersom jag är mjölkallergiker.

Jag fick klara mig med ett enda märke. Om jag bara skakade pulver och vätska i en plastshaker blev det inte så gott, ganska äckligt faktiskt. Med hjälp av en bra stavmixer blev blndningarna läckra och jag såg fram emot måltiderna

Det finns en vits med att äta flytande mat i begränsad mängd och det är att man får en rivstart på en svår tid att klara sig igenom, Efter några dagar går allt lättare och man har vant sig vid en striktare mathållning.

Lycka till framöver. Skaffa dig en bra stavmixer. Den kommer du att behöva senare också.

Fillin
2012-07-31, 22:37

Ja jag håller med #15 Själv tycker jag att det finns en hel del rätt ok soppor ute på marknaden, jag köpte mina i affären Allevo tyckte jag va bra, med lite salt o vitpeppar i. Och nu efter operationen blir jag ju t o m gott mätt på en sådan påse :)

Stort lycka till i ditt kämpande

berthagenn
2012-08-01, 12:01

Jag hade mitt flyt januari 2012, och idag har jag gått ner 31 kg!

Stå ut, för det är såååå värt det. 4 veckor är ju en sådan kort tid.

Jag har inte bantat sen jag opade mig; och gått ner 31 kg! Äter allt som vanligt!

Upp till toppen