Annons:
Etikett09-allmänt
Läst 1253 ggr
gunillapower
5/4/15, 2:01 PM

funderingar kring operation.

Hej. Jag har varit skeptisk till operation just för att det är en operation med allt vad det innebär och kan komma att innebära. Men nu är jag uppe i 103 kg ocj börjar känna av detta i kroppen. Skulle vilja höra era erfarenheter både positiva och negativa.

Annons:
Davbjo
5/4/15, 3:02 PM
#1

#0: Man ska absolut vara generellt varsam när det gäller alla former av ingrepp i kroppen, de medför alltid risker, och det måste man vara på det klara med. Vissa risker har inget med dessa operationer specifikt att göra, men sådana risker finns naturligtvis också.

Mina erfarenheter är i princip endast goda, jag har blivit väldigt laktosintolerant efteråt, men det är också allt. Fördelarna man får av en operation är endast knutna till viktnedgången som sådan och inte operationen specifikt, så du får inga fler fördelar av en operation kontra att gå ner i vikt på egen hand.

För mig fungerade det dock inte att gå ner på andra sätt, jag testade "allt" innan jag efter en lång flygresa kände att nu fick det räcka. Men jag tro att extremt få ens överväger operation innan de testat annat.

Komplikationer är ovanliga, det ska man vara på det klara med, men den vanligaste långtidskomplikationen är tarmvred. Dock genomför man numera operationerna på ett sådant sätt att även den risken minimeras.

Har du några fler frågor eller funderingar är det bara att fråga på! Det finns personer här på forumet som säkert kan berätta mer om komplikationer också, för de finns absolut, men även om man drabbas av dem brukar man tycka att det är värt det i slutändan.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

gunillapower
5/4/15, 3:37 PM
#2

Tack för svar. Ja jag har provat allt möjligt mitt problem är vell min add diagnos som gör att jag kör stenhårt 2 veckor o om jag inte ser resultat är de inte värt typ..☺ tänker att en operation hjälper till att hålla motivationen när man ser resultat

Davbjo
5/4/15, 10:52 PM
#3

#2: En operation förändrar din fysik på ett sådant radikalt sätt att du i regel inte har några andra alternativ än att ändra din livsstil. Att operera sig är inget man bör göra som ett infall, det är inte en ny grej att testa, det är oftast det absolut sista man behöver göra aktivt för att gå ner i vikt.

Sedan behöver man äta rätt, hålla sig igång, ta sina mediciner varje dag osv för att må bra, klarar man inte detta är operation inte rätt metod.

Man kan alltså inte efteråt konstatera att det inte räckte för motivationen, du kommer behöva ändra dig oavsett om du är motiverad till det eller ej. Det är operationens styrka, och svaghet.

Men det är en suverän metod, för rätt person! Om du är rätt person vet bara du, naturligtvis, ingen ska säga till dig om det är rätt för dig eller ej.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

berthagenn
5/5/15, 9:40 AM
#4

Jag hade en postit-lapp på badrumsskåpet om för och emot min operation (vägde 130 kg idag väger jag prick stabila 58 kg).

Positiva vetenskapliga bi-effekter av open som jag blev informerad om på Landskrona lasarett.

**- man förlänger sitt liv med i genomsnitt 14 år. Att vara fet är direkt livsförkortande.
**

- man minskar risken för hjärt- och kärlsjukdommar med 50%.

- man minskar risken för cancer med 33%.

Idag har jag en helt annan livsstil. Rör på mig ute bland folk, då jag förut gömde mig hemma. Sorglig fetto-isolering. Man kunde kommentera mig hur som helst ute. 

Idag känner jag mig så fri i all alägen. Obetalbar känsla. Det som var negativt var att jag väntade så länge på att operera mig. Jag har förlorat många år pga av denna obefogade rädsla. Skulle gjort detta när jag var yngre.

Upp till toppen
Annons: